Monday, February 12, 2007

Ποιον εμπιστευόμαστε; Τον πολιτικό, τον επιχειρηματία, το δημοσιογράφο, τον ακαδημαϊκό;


Κάθε χρόνο, η Edelman, η μεγαλύτερη διεθνής εταιρεία επικοινωνίας που εκπροσωπεί στην Ελλάδα η εταιρεία μου (Effect), διεξάγει μια παγκόσμια έρευνα με τίτλο Trust Barometer. Σύμφωνα με αυτήν, ο περίγυρός μας («a person like you») είναι για δεύτερη συνεχή χρονιά, αυτός που οι άνθρωποι εμπιστεύονται περισσότερο από τους πολιτικούς, τους επιχειρηματίες και τους δημοσιογράφους.

Έχει ιδιαίτερη σημασία να προστεθεί ότι η έρευνα αφορά το τι εμπιστεύονται οι πολίτες με καλύτερη θέση στην οικονομία, ικανοποιητικού εισοδήματος και με ρόλο στα κοινωνικά πράγματα, δεν αφορά τη μάζα.

Κατά την ίδια έρευνα οι πιο αξιόπιστοι φορείς είναι: ο περίγυρος, οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, οι γιατροί και οι ακαδημαϊκοί. Παρότι η έρευνα δεν παίρνει δείγμα στην Ελλάδα, μπορούμε να υποθέσουμε ότι σε κάποιο βαθμό τα αποτελέσματα αυτά έχουν ισχύ και για τη χώρα μας. Το Trust Barometer του 2007 δείχνει μια σχετική άνοδο των διευθυνόντων συμβούλων επιχειρήσεων, οι οποίοι είχαν υποστεί πλήγμα μετά το 2001 λόγω της πτώσης του χρηματιστηρίου, αλλά και των αλλεπάλληλων σκανδάλων (Enron κλπ).

Εάν μπορεί να βγει κάποιο συμπέρασμα, αυτό είναι το εξής: όποιοι φορείς ενδιαφέρονται να επηρεάσουν τους opinion formers και τα πρόσωπα με αυξημένη παρεμβατική δυνατότητα, τότε θα πρέπει να γνωρίζουν ότι για να είναι αποτελεσματικοί δεν αρκούν τα media και η διαφήμιση... Θα πρέπει να βρουν τον τρόπο να περάσουν τα μηνύματα στον κοινωνικό περίγυρο των opinion formers, στις ΜΚΟ, στους ακαδημαϊκούς... Η άσκηση αυτή είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα για όσους ασκούν στρατηγική επικοινωνίας. Σιγά-σιγά το αντιλαμβάνονται και οι πολιτικοί, ενώ οι εν Ελλάδι επιχειρήσεις το λαμβάνουν υπόψη τους κυρίως μέσα από τα έτοιμα μοντέλα που έρχονται από το εξωτερικό... Είναι και αυτός ένας τρόπος για να προσαρμοστούμε στις διεθνείς τάσεις, που -πιστέψτε με- λειτουργεί αρκετά αποτελεσματικά.

Στ. Χαϊκάλης

5 comments:

Anonymous said...

Παρά το 'ατυχημα' του Χατζηνικολάου, το πάνω χέρι στην Ελλάδα, όσον αφορά την ενημέρωση το έχουν οι παρουσιαστές των καναλιών και τα 'παράθυρα'. Η έρευνα που παρουσιάζετε, δυστυχώς, σε μικρό βαθμό αφορά την Ελλάδα

Anonymous said...

Είμαι περίεργος να δω τι θα έβγαζε αυτή η έρευνα αν γινόταν στην Ελλάδα. Σε ποια θέση θα ήταν οι διευθύνοντες ή οι πολιτικοί; ΄Οσο για τους δημοσιογράφους, δείτε κάθε βράδυ πώς τρώγονται στα 'παράθυρα' για να καταλάβετε τι αξιοπιστία έχουν.

Anonymous said...

Εχω περιέργεια ποιους θα ψήφιζε η κυρία Βρακατσέλη ως τους πιο αξιόπιστους...

Anonymous said...

Κατ αρχάς η εμπιστοσύνη είναι κάτι που αποκτάται σε βάθος χρόνου και όχι ευκαριακά, είναι προσωποποιημένη και όχι κλαδική και είναι υπό αίρεση κάθε στιγμή. Συνήθως εμπιστευόμαστε αυτόν που θα μας αποδείξει ότι είναι επαίων στο γνωστικό του αντικείμενο και τον εμπιστευόμαστε μόνο στον τομέα του (πχ τον γιατρό σε θέματα ιατρικής και όχι ποδοσφαίρου: Κανείς γαύρος που χειρούργησε ο Λάκης Νικολάου δεν προσέτρεξε στην κερκίδα του Ντέμη απόσο γνωρίζω).
Εξαιρέσεις υπά

Anonymous said...

ο person like me σίγουρα με επηρεάζει. Στην Ελλάδα σήμερα πιστεύω ότι περισσότερο δεχόμαστε την γνώμη του κατά κόσμο specialist. Πάντως αυτο που ο Ries λέει εδώ και χρόνια, ότι κανείς πλέον δεν πιστεύει στην διαφήμιση αρχίζει και γίνεται φανερό και στην Ελλάδα. PR και πάλι PR. Άλλωστε στην Ελλάδα πάντα έστι λειτουργούσαμε.