Thursday, February 19, 2009

Μεγαλώνει το «σχίσμα» ανάμεσα στον κόσμο των social media και στην πολιτική…

Η χθεσινή εκδήλωση του Ινστιτούτου Επικοινωνίας είχε μεγάλη επιτυχία, με όποια κριτήρια κι αν το εξετάσει κανείς. κόμα και υπό το πρίσμα της έντονης κριτικής κάποιων προς ορισμένα σημεία της εκδήλωσης. Η συμμετοχή στο ακροατήριο, τα posts, η αχαλίνωτη ζωντάνια στο Twitter, οι συζητήσεις στον προθάλαμο, οι νεαρές ηλικίες, όλα συνηγορούσαν στο ότι η μεγάλο προσπάθεια που έγινε έφερε καρπούς.

Από τη δική μου σκοπιά, θα έλεγα ότι, ενώ διευρύνεται το κοινό των social media, από την άλλη αυξάνεται η απόσταση που έχουν από ορισμένες elite της χώρας που δεν θέλουν να παρακολουθήσουν την διεθνή πραγματικότητα της διαρκούς διαβούλευσης. Η πολιτική elite, αλλά και η επιχειρηματική elite, δίνουν την εντύπωση ότι προσπαθούν να αποφύγουν έναν κόσμο που ήδη είναι εδώ. Και όσο η διαδικτυακή κοινότητα και η ψηφιακή πραγματικότητα ενισχύεται, τόσο φαίνεται η υστέρηση, ιδίως των κομμάτων...

Σε όλη τη φάση της οργάνωσης της εκδήλωσης, ήταν φανερό ότι αρκετοί πολιτικοί είτε έχουν έναν φόβο απέναντι στα social media, είτε τα γνωρίζουν ελάχιστα. Στο επόμενο διάστημα θα δημοσιοποιήσουμε στοιχεία, που δείχνουν ότι διατηρείται σε χαμηλό σημείο η επένδυση που κάνουν τα κόμματα και οι πολιτικοί στα social media. Το χρονικό διάστημα της παρατήρησης ξεκινά από τον Ιούνιο του 2007 και επιτρέπει να βγουν σχετικά ασφαλή συμπεράσματα, τα οποία πάντως επιβεβαιώνονται από όσους σερφάρουν συνεχώς και ψάχνουν την ψηφιακή «έκθεση» της ελληνικής πολιτικής.

Η κρίση θα «απαιτήσει» να μπουν στην άκρη πρόσωπα που συμβολίζουν τον κόσμο που οδήγησε στην πρωτοφανή ύφεση, ανεργία και ανασφάλεια. Αυτό το ξεκαθάρισμα θα φέρει στην επιφάνεια νέα πρόσωπα που είναι πιο κοντά στην ψηφιακή λειτουργία της κοινωνίας. To «σχίσμα» της κουλτούρας που έχει δημιουργηθεί δεν μπορεί να λυθεί με αναμονή, μήπως μάθουν οι παλιοί… «Δεν μπορείς να μάθεις νέα κόλπα στα γέρικα σκυλιά», λέει μια παροιμία... Όπως φάνηκε και στην εκδήλωση, οι νεότερες ηλικίες επενδύουν με βάση το όραμά και το ένστικτό τους. Δεν πορεύονται με βάση τριμηνιαίους απολογισμούς και τις προσδοκίες των χρηματιστηριακών αναλυτών, που απαιτούν σε κάθε τρίμηνο, ολοένα και υψηλότερα κέρδη.

*photo via flickr*

8 comments:

ανεστης said...

Πολύ καλή δουλειά οργανωτικά ακόμα και με τα διαφορετικά "ειδικά βάρη" των παρουσιάσεων. Και του χρόνου(;)

Konstantinos Liakeas said...

Συμμερίζομαι την άποψη που εκφράστηκε από πολλούς γνωστούς μου που συνάντησα εκεί, ότι "Ηταν η καλύτερη ημερίδα που έχουμε παρακολουθήσει". Ηταν πολύ ζωντανή, με ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις και ετερόκλητο κοινό. Είμαι σίγουρος ότι με αυτή την ενέργεια, το content αυτό θα βρεί το δρόμο του στα συνέδρια που παρευρίσκονται decision makers, και αφού αγνοηθεί η λοιδωρηθεί για λίγο θα ενταχθεί στη mainstream θεματολογία.

Anonymous said...

Ήταν όντως η καλύτερη ημερίδα ever και ανεξαρτήτως θέματολογίας που έχω παρακολουθήσει. Θα ανεβάσετε όμως κάπου και τις παρουσιάσεις σας;;;

Ευχαριστώ
ΜΟΥΦΟΥ

Mesout Tavaz said...

Πολύ σωστή η τοποθέτηση σας. Δεν παρακολούθησα την ημερίδα, διάβασα όμως την ομιλία των G700 από το δικό τους μπλογκ, τα αποτελέσματα της έρευνας και μερικά ακόμα αποσπάσματα από άλλους ομιλητές, κυρίως bloggers με τις δικές τους παρεμβάσεις.

Θα συμφωνήσω λοιπόν ότι η πολιτική αρνείται να μπει στον κόσμο των social media, έναν κόσμο με εργαλεία που ανέτρεψαν το πολιτικό σκηνικό στις ΗΠΑ και ανέδειξαν το μεγαλύτερο outsider της προεκλογικής περιόδου ως τον πρώτο αφρο-αμερικανό με middle name Hussain πρόεδρο της χώρας.

Θα ήθελα να επισημάνω όμως ότι
(1) ο Γιώργος Παπανδρέου - κι όχι το κόμμα του που είναι έτη φωτός πίσω στο συγκεκριμένο θέμα - είναι παράδειγμα πολιτικού που φαίνεται ότι αναγνωρίζει τη δύναμη, την αξία και τη σημασία των social media και του διαδικτύου, έχοντας προσλάβει μάλιστα και τον Παναγιώτη Βρυώνη ως Social Media Consultant του ΠΑΣΟΚ.

(2) η απόσταση της πολιτικής από τα social media δυστυχώς δεν αφορά μόνο τα κόμματα αλλά την ευρύτερη ελληνική κοινωνία και μάλιστα ένα μεγάλο κομμάτι της νεολαίας. Δε νομίζω ότι έχουμε συνειδητοποιήσει ακόμα, ειδικά εμείς οι νέοι, την αξία των social media ως εργαλεία παρέμβασης της Κοινωνίας των Πολιτών και εκδημοκρατισμού της δημόσιας σφαίρας, όπως είπαν κι οι G700. Περιοριζόμαστε στη χρηστικότητα τους ως gadgets κουτσομπολιού και δημιουργίας ενός εικονικού κόσμου απαλλαγμένου από τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που η real-time τωρινή χρονική συγκυρία πετάει μπροστά μας. Τα χειριζόμαστε ανεύθυνα, κι όταν δεν κουτσομπολεύουμε μέσα από αυτά, τα χρησιμοποιούμε για να φανατίζουμε, να λοιδορούμε, να κιτρινίζουμε και να παραπλανούμε. Τα χρησιμοποιούμε ανεύθυνα, όπως αντιμετωπίζουμε και σαν πραγματική κοινωνία τη ζωή και τη χώρα μας.

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι η σχέση των κομμάτων με τα social media είναι κατά την άποψη μου καθρέφτης της σχέσης της ευρύτερης ελληνικής κοινωνίας με αυτά.

Εύχομαι η κοινότητα των social media στην Ελλάδα να μην περιοριστεί στο μέλλον στην προσέγγιση των ανθρώπων ως αντικείμενα - αποδέκτες πολιτικών και προϊόντων επικοινωνίας και marketing, αλλά να κάνει στροφή προς τον πιο ενεργό διαδικτυακό ακτιβισμό και την πιο ειλικρινή και δημοκρατική αντιμετώπιση/δικτύωση των ανθρώπων που συντελούν το κομμάτι "social" σε όλη αυτή την ιστορία.

Καλή συνέχεια

Στάθης Χαϊκάλης said...

@anestis
@K.Liakeas
@Μουφου
@Mesout Tavaz

Η αξία της εκδήλωσης ήταν , σε μεγάλο βαθμό, το κοινό της (ζωντανό και διαδικτυακό). Το Ινστιτούτο Επικοινωνίας νομίζω θα 'ανεβάσει' τις παρουσιάσεις.
Η παρουσίαση του Αντιπροέδρου της Communication Effect, του Teemu Lehtinen, θα ανεβει στο www.knowhow.gr..
Στο ίδιο site, που είναι το εταιρικό μας brainstorming laboratory, θα ανεβούν επίσης επιμέρους στοιχεία της έρευνας που παρουσίασε ο Teemu (για τα commercial brands)και εγω (για τα πολιτικά brands.

V. Goulandris said...

Πολυ σωστο σχολιο Σταθη! Υπαρχει αποσταση ακομα μεταξυ Web2.0 και των διαφορων ελιτ (οπως σωστα τις λες) αν και θεωρω περισσοτερο περιεργη την αποσταση του επιχειρηματικου κοσμου που θαπρεπε να ειναι πιο εξωστρεφης εξ'ορισμου. Μια παρομοια διασταση ανεδειξα κι εγω στο τελευταιο μου post (http://onlinepolitics.wordpress.com/)με αφορμη το συνεδριο που κατα τα αλλα ηταν πραγματικα χρησιμο. Επισης και το ΙΑΒ κατα τη γνωμη μου θαπρεπε να ανοιχτει επισης.

Στάθης Χαϊκάλης said...

@V.Goulandris.
Βασίλη, είδα ένα post σου, που αναφέρεις ότι έλειψαν οι NGO κλπ από την εκδήλωση. Εχεις δίκιο και αναλαμβάνω την ευθύνη που μου αναλογεί, αν και θεώρησα ότι ο Τήλαφος, το G700 ήταν κάποιες τέτοιες περιπτώσεις.
Οσο για τους businessmen, σε άλλο σημείο μπορώ να εκθέσεω την άποψή μου,γιατί δεν μπορούμε να περιμένουμε περισσότερα αυτή τη στιγμή .

ο δείμος του πολίτη said...

Συμφωνούμε απολύτως. Δεν ξέρω αν η κρίση θα οδηγήσει σε εξελίξεις τέτοιες, αλλά το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως στο γεγονός ότι τόσο οι πολίτες όσο και οι ελίτ δεν έχουν μάθει -και δε θέλουν να μάθουν- να σκέφτονται με βάση το μέλλον. Κυρίως ενδιαφέρονται για το παρόν και οι πολιτικοί ακόμα ακολουθούν την πεπατημένη της μη κριτικής που μένει μόνιμη στο διαδίκτυο. Φοβούνται να εκτεθούν διαχρονικά. Αδιαφορούν για το διαδίκτυο και για τον πρόσθετο λόγο ότι προς το παρόν είναι κυρώις νέοι οι χρήστες του και ως γνωστόν για τη νεολαία κανείς δεν ενδιαφέρθηκε τόσο πολύ.