Thursday, September 24, 2009

Crash Test στο Διαδίκτυο: Ψηφιακό profile Γ.Α. Παπανδρέου/ΠΑΣΟΚ versus Κ. Α. Καραμανλή/ΝΔ

Το Ψηφιακό Profile των δύο κομμάτων και των δύο Προέδρων. Πόσο πλησίασε η ΝΔ το στόχο της να προσεγγίσει το 10% ψηφοφόρων που θεωρεί ότι επηρεάζονται από Internet, Social Media

Τον περασμένο Μάρτιο στελέχη της Νέας Δημοκρατίας είχαν εκφράσει την επιθυμία να ενισχύσουν την παρουσία του κόμματος στο διάλογο που διεξάγεται στο Internet, καθώς εκεί επηρεάζεται περί το 3-4% ή κατά άλλους περί το 10 % των ψηφοφόρων. H πορεία έδειξε ότι το κόμμα δεν κατάφερε να δημιουργήσει ένα σύστημα ενίσχυσης της παρουσίας του στον Διαδικτυακό κόσμο. Η εικόνα που εμφανίζουν σήμερα το ΠΑΣΟΚ και η Νέα Δημοκρατία στο Internet, είναι αποτέλεσμα -εκτός των άλλων- των μακροπρόθεσμων επιλογών των δύο κομμάτων, αλλά και της προσωπικής φιλοσοφίας του Γ.Α. Παπανδρέου και του Κ. Καραμανλή.

Μια σύγκριση της διαδικτυακής παρουσίας των δύο κομμάτων και της δράσης των δύο Προέδρων δεν αφορά μόνο τις επιδόσεις τους στις εθνικές εκλογές. Η αξιοποίηση του Internet από την επόμενη κυβέρνηση θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ανασύνταξη του κράτους και στον εμπλουτισμό των θεσμών. Η ταλαιπωρία του πολίτη στις δημόσιες υπηρεσίες , αλλά και ο εγκλωβισμός των θεσμών σε παραδοσιακές δομές (π.χ. έλλειψη ελέγχου σε πολιτικούς, media, κλπ), είναι δύο από τα πιο σημαντικά θέματα που έχει βάλει πολύ ψηλά στην agenda του ΠΑΣΟΚ ο Γ.Α. Παπανδρέου. Είναι αδύνατον να προωθηθεί η αντιμετώπισή τους, χωρίς την αξιοποίηση της τεχνολογίας και του Internet.

Το knowhow.gr επιχειρεί στη συνέχεια μια σύνθεση και σύγκριση της πορείας Γ.Α. Παπανδρέου/ΠΑΣΟΚ και Κ.Α. Καραμανλή/Νέας Δημοκρατίας στο Internet, στην οικοδόμηση Φήμης, Ανθρώπινων Δικτύων, Πολιτικού Κεφαλαίου και Επιρροής, την προετοιμασία κυβερνητικού προγράμματος με αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας.

Ακολουθεί η καταγραφή των βασικών διαπιστώσεων, με ευθύνη του Στ. Χαϊκάλη:

*Γ. Παπανδρέου/ΠΑΣΟΚ

ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΟ ΚΟΜΜΑ: επενδύει επί χρόνια στην καινοτομία και σε υποδομές μέσω του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης και του Τμήματος, Πληροφορικής, Διαδικτύου & Νέων Τεχνολογιών, το μεγαλύτερο τμήμα σε όλα τα κόμματα. Παράλληλα, διαθέτει 300 site οργανώσεων σε όλη την Ελλάδα, CRM , blackberry για όλα τα στελέχη, διοργανώνει εσωτερικά σεμινάρια, κλπ.

ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΜΕΛΗ: αναλογικά, το ΠΑΣΟΚ φαίνεται να έχει το μεγαλύτερο αριθμό εθελοντών/φίλων με δράση στο Internet . Οι εθελοντές διαδικτύου, μετά από κάλεσμα του κ. Παπανδρέου το 2004, συμβάλλουν στην κινητοποίηση μέσω του Διαδικτύου, στην οργάνωση τοπικών πρωτοβουλιών και στη διοργάνωση καινοτόμων κεντρικών δράσεων (π.χ., η μαζική συμμετοχή τους στο project της διαφάνειας).

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ: ο Γ.Α. Παπανδρέου προωθεί σταθερά την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών από το κόμμα και τους εθελοντές. Παρακίνησε στελέχη και οργάνωσε τη σχετική διεύθυνση του κόμματος. Ο ίδιος έχει δώσει διαδικτυακές συνεντεύξεις το 2007(wikipolitics) και το 2009 (tvxs) και ενθαρρύνει τον διάλογο σε όλα τα επίπεδα.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ: γράφει ο ίδιος , παρακολουθεί. Το πιο σημαντικό: έχει δώσει πρωτοβουλία σε 3-4 πόλους ή συνεργάτες, που προωθούν Διαδίκτυο στην κομματική δράση.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΟΜΜΑΤΟΣ: o Τομέας Επικοινωνίας επιμελείται τη συνολική εικόνα και τις καμπάνιες εντός και εκτός διαδικτύου. Διαδραστικές υπηρεσίες ενημέρωσης όπως το «φτιάξε το δικό σου RSS» στο pasok.gr, αλλά και οργανωμένη παρουσία σε δημοφιλή social media.

ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ: καινοτόμες οριζόντιες δράσεις και πλατφόρμες (π.χ. wikipolitics.gr, δράσεις εθελοντών στο πλαίσιο του ηλεκτρονικό περιοδικού re-public.gr/, κλπ)

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: Έξι Ψηφιακές Δεσμεύσεις σε αντίστοιχους τομείς (δημ. διοίκηση, οικονομία, υγεία-ασφάλιση κλπ) είναι ήδη σε δημόσια διαβούλευση. Παράλληλα, ενθαρρύνεται και αναπτύσσεται η συμμετοχή και ο διάλογος για το πρόγραμμα 100 μερών. Το ΠΑΣΟΚ έχει παρελθόν σε αυτό, οργανώνοντας με μοναδικό τρόπο το διάλογο του προγράμματος.

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ «ΠΡΕΣΒΕΥΤΩΝ»: η Α. Διαμαντοπούλου, ο Γ. Παπακανωσταντίνου, ο Μίμης Ανδρουλάκης, ο Μ. Χρυσοχοϊδης, ο Στ. Λαμπρινίδης, ο Παν. Βρυώνης (συνεργάτης για social media), ο Θ. Καρούνος (σύμβουλος του προέδρου του ΠΑΣΟΚ για θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης), ο καθένας στο επίπεδό του και με τα δικά του χαρακτηριστικά επιβεβαιώνουν τον κανόνα: η επικοινωνία ενός Οργανισμού στο Internet, δεν μπορεί να είναι μαζική, χρειάζεται εξατομικευμένη συμβολή από πρόσωπα και προσωπικότητες.

ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ: πλούσια δράση σε όλα τα επίπεδα, αξιοποίηση εμπειρίας κεντροαριστερών κομμάτων, του επιτελείου Obama κλπ. Καταγραφή και διάδοση της εμπειρίας μέσα από τη Γραμματεία Διεθνών Σχέσεων.

ΟΦΕΛΗ/ΖΗΜΙΕΣ: Ο Γ.Α. Παπανδρέου είχε σημαντικό όφελος στη μάχη του 2007 για την προεδρία κόμματος από την κινητοποίηση υποστηρικτών του στο Internet. Ευρεία απήχηση στο κοινό του Διαδικτύου. Συμμετοχή σε συζητήσεις όπου γίνεται έντονη κριτική στο ΠΑΣΟΚ.

ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ/ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙ:

-Σε τοπικές κοινωνίες όπου οι κομματικές οργανώσεις έχουν συρρικνωθεί αισθητά και απωλέσει ακτινοβολία, η Διαδικτυακή επικοινωνία (social media κλπ), θα ήταν ένα χρήσιμο εργαλείο για άντληση ενέργειας, φίλων, ελέγχου προς κομματικά στελέχη.

-Ανάγκη γεφύρωσης ψηφιακού «χάσματος» ανάμεσα σε υπερδραστήρια -στο Internet- νεαρά στελέχη/φίλους/εθελοντές, και σε αρκετά πολιτικά στελέχη πρώτης γραμμής, τα οποία εχουν περιορισμένη δραστηριότητα στον online κόσμο και -κυρίως- πρέπει να υιοθετήσουν περισσότερες τεχνολογικές λύσεις στην κυβερνητική τους δράση.

-Βελτίωση της παρουσίας στο Internet βουλευτών/δημάρχων/νομαρχών και ενίσχυση της επικοινωνίας τους με τις τοπικές κοινωνίες.

-Ανάπτυξη συζητησης και στενότερων δεσμών με τοπικές ή ειδικές Διαδικτυακές δράσεις (blogs κλπ), που αφορούν περιβαλλοντικά θέματα, τοπικη ανάπτυξη, άτομα με ειδικές ανάγκες.

-Ενίσχυση των online δομών και κοινοτήτων, σχετικών με την εκπαίδευση, ως ενός από τους δρόμους για να ξεπεραστεί το σημερινό τέλμα.

-Ανάπτυξη εντονότερου διαλόγου για τις Ψηφιακές Δεσμεύσεις, ώστε πράγματι να υλοποιηθούν από κυβερνητικά στελέχη, στην περίπτωση που το ΠΑΣΟΚ γίνει κυβέρνηση.

-Χρειάζεται η δομή και τόλμη των προτάσεων της 'σφαίρας' Obama και η διαφάνεια του recovery.gov από τώρα, προφανώς, σε συνδυασμό με τα άλλα ενδιαφέροντα συστήματα που χρησιμοποιήθηκαν από την Blue State Digital (VAN, MyObama, MyGAP, κλπ)

*Κ. Καραμανλής/Νέα Δημοκρατία

ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΟ ΚΟΜΜΑ: δεν έγινε ποτέ κάποια οργανωμένη προσπάθεια, παρόλο που ως κυβέρνηση μπορούσε να αξιοποιήσει το κράτος και τα κοινοτικά κονδύλια για σεμινάρια κλπ.

ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΜΕΛΗ: δεν υπάρχει κάποια διακριτή παρουσία της Νέας Δημοκρατίας. Σε όλες σχεδόν τις ψηφοφορίες στο Internet, η πλευρά ΝΔ έχει πολύ χαμηλότερα ποσοστά, απο αυτά των δημοσκοπήσεων.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ: δεν έχει γίνει αντιληπτή κάποια δραστηριοποίηση του Κ. Καραμανλή, ούτε στην παρουσία του ως Πρωθυπουργός, ούτε στις κατευθύνσεις ως Πρόεδρος του Κόμματος.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ: δεν έχει εντοπιστεί.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΟΜΜΑΤΟΣ: περιορισμένη στο Internet, λόγω έλλειψης κατεύθυνσης από Πρόεδρο, απουσίας των στελεχών πρώτης γραμμής (πλην της ευρείας δραστηριότητας Ντ. Μπακογιάννη, της παρουσίας Κ. Χατζηδάκη και μικρού αριθμού άλλων).

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: στους χώρους πολιτών που ασχολούνται με Internet, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τεχνολογίες πληροφοριών κλπ, υπάρχει έντονη κριτική για έλλειψη κυβερνητικού έργου από ΝΔ και απουσία προγράμματος.

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ «ΠΡΕΣΒΕΥΤΩΝ»: δεν λειτούργησε στη ΝΔ.

ΟΦΕΛΗ/ΖΗΜΙΕΣ: δεν μπορούν να καταγραφούν σημαντικά οφέλη, πέραν της διατήρησης επαφής με τον κοσμο του Internet από το επιτελείο της Ντ. Μπακογιάννη, την ομάδα του Κωστή Χατζηδάκη και τις επιμέρους προσπάθειες κάποιων βουλευτών και λίγων στελεχών.

ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ/ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙ:

-Κάλυψη του ελλείμματος, με αξιοποίηση του web team Ντ. Μπακογιάννη ή του Κ. Χατζηδάκη ή στελεχών που την περίοδο 2004-2009 είχαν αναλάβει κρατικές θέσεις.

-Ανάδειξη στο κόμμα ορισμένων στελεχών, τα οποία έχουν ιντερνετική κουλτούρα, χαρακτήρα συμβατό με την «ήπια» ατμόσφαιρα του Διαδικτύου.

-Δημιουργία ομάδων από φίλους του κόμματος, καθώς η δραστηριότητα από εξωτερικούς συμβούλους (απαραίτητη στο στάδιο της μεταφοράς τεχνογνωσίας ή στην υλοποίηση ειδικών projects) δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ανάγκη να είναι το ίδιο το κόμμα ενεργός συμμέτοχος στα της Διαδικτυακής συζήτησης και διαδραστικής επικοινωνίας.

-Διασύνδεση με εμπειρίες άλλων συγγενών κομμάτων της Ευρώπης.

*Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ GOOGLE ΓΙΑ Κ.ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ/Γ.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

Ο Νίκος Αναγνώστου έκανε μια προσεκτική ανάλυση των στοιχείων της αναζήτησης Google για την εμφάνιση Καραμανλή/Παπανδρέου και ΠΑΣΟΚ/ΝΔ. Καταλήγει με την απορία για τις χαμηλές επιδόσεις της Νέας Δημοκρατίας και του Κ. Καραμανλή. Η ανάλυση των ποιοτικών στοιχείων, της ενασχόλησης των δύο κομμάτων και των δύο προέδρων με το Internet και την διαδικτυακή πολιτική επικοινωνία, όπως περιγράφηκε παραπάνω, δίνει μια πρώτη ερμηνεία των αριθμών που δείχνει η Google. O Βασίλης Γουλανδρής διεύρυνε το πεδίο και κατέγραψε τις τάσεις όλων των κομμάτων στα πεδία της Google κομίζοντας και αυτός χρήσιμα συμπεράσματα.

ΠΛΗΡΕΣΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ/ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΟ INTERNET

Σε προηγούμενη έρευνα, που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Απρίλιο, καταγράφηκαν πληροφορίες για τη δραστηριότητα των κομμάτων και των πολιτικών εκείνη τη χρονική στιγμή. Μια αλλαγή από εκείνη την περίοδο είναι η ενίσχυση της παρουσίας του ΛΑΟΣ, το οποίο, π.χ. στο Twitter, εμφανίζεται πιο δραστήριο και πιο προσαρμοσμένο στη
«γλώσσα» του Internet από τη ΝΔ. Ενα άλλο θέμα ουσίας είναι ότι σε σχέση με τις προβλέψεις εκείνης της έρευνας, φαίνεται ότι η δραστηριότητα των κομμάτων και των πολιτικών στις εθνικές εκλογές του 2009 είναι κατώτερες του αναμενομένου. Οι λόγοι είναι αρκετοί: αμηχανία, οικονομική στενότητα, επιφυλακτικότητα απέναντι σε κάποιες συζητήσιμες πλευρές των social media, overdose, κλπ.

To πιο καυτό Διαδικτυακό Μέσον αυτών των εκλογών -και αυτό αποτελεί μια κάποια έκπληξη- είναι το Twitter... Ταιριάζει στους έλληνες πολιτικούς, όπως ταιριάζει στη χώρα το basket , σε σχέση με το ποδόσφαιρο. Περισσότερα για τις δραστηριότητες των πολιτικών στις εκλογές 2009 στο Twitter, σε επόμενο post.

Απαραίτητη διευκρίνιση: η παραπάνω καταγραφή έγινε δυνατή , χάρη στις παρατηρήσεις, υποδείξεις, διορθώσεις πέντε αναλυτών, που παρακολουθούν τα του Διαδικτύου και την πολιτική επικοινωνία, στο διεθνή και τον ελληνικό χώρο...

2 comments:

Dealsend said...

Μαζί με Μπακογιάννη, Χατζηδάκη να συμπληρώσω και Κυριάκο Μητσοτάκη, με αξιόλογο -αν όχι τον καλύτερο- ιστότοπο και πρωτοποριακό τρόπο εμφάνισης της δράσης του ΕΔΩ

Στάθης Χαϊκάλης said...

@dealsend
Το εγχείρημα του Κ. Μητσ το έχω αναφέρει κατ' επανάληψη στις αναλύσεις μου. Ειναι όπως τα λες.. Για την αναβαθμιση της ψηφιακής υποδομής της ΝΔ θεωρώ, ότι Ντ. Μπακογ ή Χατζηδάκης, μπορούν να έχουν περισσότερο πολιτικό ρόλο. Είναι προφανές ότι και οι δύο θα σξιοποιησουν την εμπειρία του Κυριάκου.