Tuesday, May 29, 2007

Ελλάδα: υπερτίμηση στις εταιρείες, στους πίνακες ζωγραφικής, κλπ.


Οι ειδικοί μπορούν να μας αναφέρουν ολοένα και περισσότερα παραδείγματα για προϊόντα, ή υπηρεσίες που στην Ελλάδα είναι υπερτιμημένα σε σχέση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκών χωρών. Παράγοντας των τηλεπικοινωνιών εξηγούσε πρόσφατα ότι η εξαγορά της ισπανικής Ya.com έγινε με τέτοια αποτίμηση, που δείχνει ότι αντίστοιχες ελληνικές εταιρείες τηλεπικοινωνιών είναι πολύ υπερτιμημένες, αν λάβει κανείς υπ’ όψιν τα θεμελιώδη τους στοιχεία (κύκλος εργασιών, κέρδη, πελατεία, κλπ).

Επιχειρηματίας που είναι σοβαρός και αυθεντικός συλλέκτης έργων ζωγραφικής, σημειώνει ότι οι πίνακες Ελλήνων καλλιτεχνών έχουν πολύ μεγαλύτερη τιμή, σε σύγκριση με έργα ζωγράφων από άλλες χώρες που μπορούν με κάποιο τρόπο να συγκριθούν. O Κυριάκος Τσιγκίρογλου , ιδρυτής της Kintec, είναι πολύπειρος συλλέκτης και έχει ταξιδέψει πολύ, άρα θεωρώ βάσιμη την ανάλυσή του.

Ασφαλώς θα έχετε ακούσει την σύγκριση του κόστους διακοπών μεταξύ Πρεσπών / Φλωρεντίας, Καρπενησίου / Κωνσταντινούπολης...

Η υπόθεση που προκύπτει από αναλύσεις όπως η παραπάνω, είναι ότι αρκετές υπηρεσίες στην Ελλάδα είναι υψηλότερου κόστους, αν λάβει υπόψη τους κάποιος και την ποιότητα. Μια – δυο αιτιολογίες αυτού του φαινομένου είναι ότι:

1. Η ελληνική αγορά παραμένει κλειστή, άρα κάποιοι εγχώριοι έχουν τη δυνατότητα να ζητούν premium στην κοστολόγηση (π.χ. πολλοί Έλληνες καταναλωτές, δεν θα κάνουν την σύγκριση ανάμεσα σε μια εκδρομή στις Πρέσπες, ή στην Φλωρεντία, γιατί εξακολουθούν να αποφεύγουν τα ταξίδια στο εξωτερικό... Να μην ξεχάσουμε και την ανοησία όσων πληρώνουν πανάκριβα το ελληνικό αρνί, γιατί το θεωρούν καλύτερο από το σκοπιανό, ή το βουλγάρικο... Η συνεχής παρουσία του νομάρχη Θεσσαλονίκης κ. Π. Ψωμιάδη στα κανάλια έχει πείσει ότι ακόμα και τα αρνιά ελληνικής ράτσας είναι καλύτερα από αυτά των υπολοίπων βαλκανικών χωρών).

2. Ορισμένα στρώματα Ελλήνων καταναλωτών απέκτησαν καλά εισοδήματα και τα ξοδεύουν χωρίς ιδιαίτερη γνώση που θα φιλτράριζε τις επιλογές τους... Θα ήταν άδικο να τους πούμε όλους αυτούς νεόπλουτους... Υπάρχουν και αρκετοί Έλληνες που διαθέτουν πλέον ευμάρεια, αλλά δεν έχουν την απαραίτητη κουλτούρα, πλην όμως έχουν την όρεξη να τρέξουν σε εκθέσεις ζωγραφικής, σε εργαστήρια design, να εντρυφήσουν σε διαδικασίες που θα ενισχύσουν τις γνώσεις τους περί αισθητικής και το γούστο τους...

Επ’ αυτού δείτε και το τομίδιο που επιμελήθηκα για τα μοντέλα καταναλωτών [βλ. www.knowhow.gr και stathishaikalis.blogspot.gr ]

Όσον αφορά τις υπερτιμημένες εταιρείες, ας δούμε λίγο τον τομέα των τηλεπικοινωνιών. Κάποιες μπορεί να προλάβουν να πωληθούν στην υψηλή τιμή που ζητούν, δίνοντας στον αγοραστή το «εισιτήριο» για να μπει, ή να εδραιωθεί στην ελληνική αγορά (περίπτωση Θ. Φέσσα και Q-Telecom). Αρκετές, όμως, δεν θα προλάβουν, γιατί δεν χρειάζονται πολλά «εισιτήρια» εισόδου στην Ελλάδα. Δύο – τρία «εισιτήρια» φθάνουν, οι υπόλοιπες εταιρείες θα δουν την τιμή πώλησής τους να πέφτει...

Επειδή ήδη είπαμε πολλά: οι παραπάνω υποθέσεις μας οδηγούν στην εντύπωση ότι αρκετά προϊόντα και υπηρεσίες στην Ελλάδα, θα δουν τις τιμές τους να μειώνονται ή να μένουν στάσιμες. Ολοένα και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές θα προτιμούν να προσφεύγουν σε προϊόντα μη ελληνικά, για καλύτερη τιμή ή/και καλύτερη ποιότητα.

3 comments:

Anonymous said...

Πού να δείτε στα στελέχη, τι υπερτίμηση υπάρχει!

Anonymous said...

εΓΏ θαέλεγα κάρι αιρετικό: ότι είναι υπερτιμημένα και τα Media

Anonymous said...

Έχει ενδιαφέρον να "κοιτάξουμε" τί κρύβεται πίσω από τα ελληνικά επιχειρηματικά θαύματα. Η πλάκα - και το δράμα - των οικογενειακής δομής ετιαριών και επιχειρήσεων.