Στη δεκαετία του ’60, η εικόνα του εκπαιδευτικού ήταν αυτή ενός συντηρητικού ανθρώπου, τυπικού στα καθήκοντά του, αυστηρού απέναντι στα παιδιά, που γνώριζε την ελληνική ιστορία –την επίσημη που διδασκόταν στο σχολείο- και δεν είχε πρόθεση να ανοίξει θέματα, πέρα από το αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας. Προφανώς υπήρχαν και αρκετές, δημιουργικές εξαιρέσεις...
Τα τελευταία χρόνια, η εικόνα είχε μετατοπιστεί αρκετά: το εκπαιδευτικό έργο είχε γίνει περισσότερο καθήκον στον δάσκαλο, μιλούσε περισσότερο για ποδόσφαιρο απ’ ό,τι παλιότερα, ως θέμα συζήτησης είχε πιο συχνά τα τρέχοντα της τηλεόρασης… Προσπαθεί να κάνει τη δουλειά του και νοιώθει αμήχανος απέναντι στα παιδιά που έχουν ξεσαλώσει, τους γονείς που ζητά ο καθένας ό,τι του κατέβει και το υπουργείο, που κινείται στα όρια του πολιτικού κόστους. Και πάλι έχουμε πολλές εξαιρέσεις: δεν είναι λίγοι οι δάσκαλοι/καθηγητές με ευρύτερο ορίζοντα, με διάθεση προσφοράς, αλλά και αυτοί είναι εξίσου αμήχανοι.
Αυτά τα στερεότυπα (που μπορεί να τα καταγράφω με ανακριβή και άδικο τρόπο), είναι τόσο άχρηστα, όσο κάθε προσπάθεια εξαγωγής «μέσων όρων» σε ένα κόσμο που είναι πολύ πιο σύνθετος. Το διαπίστωσα με θετική έκπληξη όταν, κοιτάζοντας το blog του Dr. Teddy βρήκα να αναφέρεται (στις συστάσεις) μια σειρά από ιστολόγια εκπαιδευτικών ή ανθρώπων που γράφουν για εκπαιδευτικά θέματα. Ποιότητα απόψεων, ευρύ φάσμα αναλύσεων, τοποθετήσεις πέρα από τα αναμενόμενα με βάση τα «τσιμέντα» των συνδικαλιστικών φορέων ή των κομματικών τοποθετήσεων.
Να μεταφέρω εδώ τη λίστα των blogs αυτών, όπως την έχει ο Dr. Teddy, όχι ως σύσταση των απόψεων (δεν τα κατάφερα ακόμα να τα δω όλα). Περισσότερο ως προτροπή, να δούμε εκπαιδευτικούς που σκέπτονται, γράφουν, προτείνουν, οργίζονται και μπαίνουν στην βάσανο των ιστολογίων, όπου κάποιοι άλλοι θα τους «χιμήξουν», θα τους κοντράρουν, μπορεί να τους στείλουν και κάποιο υβριστικό μήνυμα...
Αντί να περάσουμε στο γλυκανάλατο wishful thinking «να τι βοήθεια δίνουν τα social media», μπορούμε να εντοπίσουμε κάτι πιο συγκεκριμένο: η αντιμετώπιση της κρίσης του ελληνικού σχολείου, περνάει μέσα από το να βγάλουμε τους εκπαιδευτικούς από τον «πάγο» που τους έβαλαν τα τόσα «πρέπει» της Πολιτείας, του συνδικαλιστικού κλίματος, της αφ’ υψηλού στάσης των γονιών. Το σχολείο του μέλλοντος, θέλει δασκάλους με προσωπικότητα, με άποψη, που δεν την κρατάνε μόνο για ένα ερμητικό δωμάτιο του σπιτιού τους, αλλά την καταθέτουν και παίρνουν αντιδράσεις... Τα ιστολόγια είναι ένα καλό, πρώτο βήμα. Να τα παρακολουθούμε και να δίνουμε κουράγιο σε αυτούς τους ανθρώπους.
Μερικά από τα ιστολόγια εκπαιδευτικών:
-Hey Teacher
-Γιάννης Σαλονικίδης - Δ@σκ@λος
-Δασκαλούα
-Εκπαιδευτικό Ημερολόγιο
-η Βδέλλα
-Ας Μπούμε Σε Μια Τάξη
-Περί Εκπαιδεύσεως
5 comments:
Και το blog του Teacher Dude είναι πολύ καλό!
http://teacherdudebbq.blogspot.com/
Ευχαριστώ πολύ για την αναφορά στο... σινάφι μας! Δυστυχώς, αυτή η λίστα είναι μεγαλύτερη και πρέπει κάποια στιγμή να την ανανεώσω, θα βρείτε πολλά ενδιαφέροντα σε λίγες μέρες
Καλημέρα. Διάβασα το ίδιο άρθρο στην ιστοσελίδα του συνεδρίου "σχολείο του μέλλοντος". Αντγράφω το εκεί σχόλιό μου.
Πρώτα από όλα, χίλια ευχαριστώ για την αναφορά στο ιστολόγιο μου.
Δεύτερον, διαβάζω: “να δούμε εκπαιδευτικούς που σκέπτονται, γράφουν, προτείνουν, οργίζονται και μπαίνουν στην βάσανο των ιστολογίων, όπου κάποιοι άλλοι θα τους «χιμήξουν», θα τους κοντράρουν, μπορεί να τους στείλουν και κάποιο υβριστικό μήνυμα…
Πιστεύω ότι οι εκπαιδευτικοί που “σκέπτονται, γράφουν, προτείνουν και οργίζονται” δεν είναι μια μικρή μειοψηφία. Μικρή μειοψηφία είμαστε όσοι έχουμε αντιληφθεί ότι μπορούμε να “περάσουμε” μέσα από τα ιστολόγια αυτή την ανάγκη για έκφραση και κριτική (ή αυτοκριτική). Που σημαίνει πως όταν οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί αισθανθούν οικειότητα με τα ιστολόγια (κάτι που προσωπικά το θεωρώ απλά θέμα χρόνου), τότε οι απόψεις και οι κριτικές θα πέφτουν βροχή. Αυτή κι αν θα ναι “ευχάριστη έκπληξη"!
Με άλλα λόγια, την αισιοδοξία που εκφράζει αυτό το άρθρο την ασπάζομαι κι εγώ [χαμόγελο στο στόμα].
Τώρα, η περίπτωση να γίνουμε και στόχος υβριστικών μηνυμάτων (!) προς το παρόν δεν έχει πέσει στην αντίληψη μου, ούτε για το ιστολόγιο μου ούτε για κάποιου συναδέλφου. Πάντως, συνήθως η μπλογκόσφαιρα λειτουργεί αρκετά δίκαια σε κάτι τέτοια: τα αδικαιολόγητα μπινελίκια γίνονται αντικείμενο χλευασμού. Τα δικαιολογημένα, ίσως προβληματισμού.
Σε κάθε περίπτωση, ο καθένας παίρνει αυτό που του αξίζει! Αρα γιατί να φοβηθούμε;
Καλή συνέχεια
xrysostomos (ιδιοκτήτης του “Ας μπούμε σε μια τάξη”)
Μαθήματα ορθοφωνίας : μια χρήσιμη γνώση για τους εκπαιδευτικούς
Η φωνή και ο λόγος αποτελούν βασικά εργαλεία του εκπαιδευτικού και παίζουν σημαντικό ρόλο στη διδακτική διαδικασία.
Πολύ συχνά, η κακή χρήση της φωνής, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο σε λαθεμένη αναπνοή και σε κακή στήριξή της, οδηγεί σε πολλά προβλήματα, όπως το γδάρσιμο του λαιμού, το βράχνιασμα, ακόμη και το κλείσιμο της φωνής σε κάποιες περιπτώσεις.
Από την άλλη, ο τρόπος που μιλάμε διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό την επικοινωνία μας με τους άλλους και καθορίζει το βαθμό μεταδοτικότητας του μηνύματος που θέλουμε να επικοινωνήσουμε.
Όσο πιο καθαρός, διαυγής και εκφραστικός είναι ο λόγος μας, τόσο περισσότερο ευνοείται η παραπάνω διαδικασία.
Η ορθοφωνία προσφέρει στον εκπαιδευτικό τη γνώση του κατάλληλου χειρισμού της φωνής του, με την οποία θα αποφύγει τις δυσάρεστες συνέπειες που προκύπτουν από την κακή χρήση της. Παράλληλα, αντιμετωπίζει εκφραστικές αδυναμίες που εντοπίζονται στην ποιότητα του λόγου (προβλήματα άρθρωσης, μπερδεμένη ομιλία, υπερβολικά γρήγορος ρυθμός ομιλίας κτλ.), ενώ τέλος ενεργοποιεί και καλλιεργεί το σύνολο των εκφραστικών μέσων, με σκοπό να αξιοποιηθούν στη διδακτική διαδικασία.
πληροφορίες για μαθήματα ορθοφωνίας στην ιστοσελίδα : www.theartof.gr και στα τηλέφωνα : 2106400987, 6977641601
The Art of...Η τέχνη του λόγου και της έκφρασης
Καλησπέρα!
Ήθελα να σας ενημερώσω για ένα site που μπορείτε να ανεβάσετε αγγελίες και να αυξήσετε τους μαθητές σας!
Είναι το http://www.myteachers.gr
myTeachers.gr, μία on-line υπηρεσία η οποία παρέχει την δυνατότητα προβολής σε ιδιώτες, φροντιστήρια, ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, κολλέγια και σχολές που παρέχουν υπηρεσίες εκπαίδευσης σε ενδιαφερόμενους μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές.
Post a Comment