Monday, April 07, 2008

TV, ωραίοι πολιτικοί, όμορφα καίγονται… Να σκεφθούν το online;

Είχα γίνει κουραστικός παλιότερα, όταν έλεγα σε πολιτικό της κεντρικής σκηνής ότι η εξάρτησή του από την τηλεόραση δημιουργούσε πολύ μεγάλο ρίσκο για την πορεία του και το brand του… Η συνέχεια έδειξε τα αυτονόητα, για αρκετά πολιτικά πρόσωπα. Μπορεί να είχα γίνει κουραστικός, αλλά δεν έλεγα και καμιά σοφία…

Δεν θα ήταν πολύ δημιουργικό να πούμε εδώ τα αρνητικά που έχει το να βασίζεται ένας σημαντικός πολιτικός (και ένα κόμμα) κυρίως στην τηλεόραση. Ας το δούμε από την αντίθετη πλευρά, τα οφέλη, δηλαδή, ενός προσώπου από το να χτίσει το δικό του κόσμο:

1. Παρά την ευρύτατα διαδεδομένη πεποίθηση ότι στην Ελλάδα το internet έχει μικρή διείσδυση, η αξιοποίηση του online reputation από ένα κεντρικό πολιτικό πρόσωπο, είναι ΜΟ-ΝΟ-ΔΡΟ-ΜΟΣ. Κάθε μέρα αναζητούν online ενημέρωση περισσότεροι από 1 εκατομμύριο Έλληνες. Συμβαίνει, μάλιστα, να είναι υψηλού μορφωτικού και βιοτικού επιπέδου. Επίσης, αυτό το 1 εκατομμύριο βλέπει ελάχιστη TV και διαβάζει πολύ επιλεκτικά τους κυριακάτικους όγκους που λέγονται εφημερίδες.

2. Υπό αυτές τις συνθήκες, τα πρόσωπα της κεντρικής σκηνής δεν έχουν επιλογή, αν θα δημιουργήσουν online παρουσία. Το ερώτημα που πρέπει να απαντήσουν είναι πώς θα το κάνουν…

3. Εχουν δίκιο που το φοβούνται, γιατί, αν δεν αλλάξουν νοοτροπία, το online απλώς θα βγάλει ακόμα πιο έντονα τις αδυναμίες τους. Π.χ., ο Βαγγέλης Βενιζέλος θα πρέπει να αποφεύγει να αναπαράγει στο διαδίκτυο τη φιλοσοφία της τοποθέτησής του που λέει «Εγώ ο Ευάγγελος». Η στάση που θα πρέπει να προσεγγίσει το online είναι «εσείς οι πολίτες και εγώ». Θα πρέπει να γίνει περισσότερο διαδραστικός, να φτιάξει «γήπεδο», όχι για τον εαυτό του, αλλά για τους πολίτες –γήπεδο στο οποίο θα παίζει και ο ίδιος.

4. Να τολμήσει πρωτότυπες κινήσεις. Να πάρει, π.χ., ο Κωστής Χατζηδάκης ένα κασετοφωνάκι και να πάει να συναντήσει τα παιδιά του G700 και να τους πάρει μια συνέντευξη. Αφού οι πολιτικοί χρησιμοποιούνται στα τηλεπαράθυρα ως δημοσιογράφοι/σχολιαστές, γιατί να μην πάρουν τη δημιουργική πλευρά της δημοσιογραφίας; Να ρωτήσουν τους G700, τον nylon, τον metablogging, τους τόσους εκπαιδευτικούς που έχουν εκπληκτικά blogs για τα θέματα που οι πολιτικοί θα ήθελαν να μάθουν καλύτερα. Να βάλουν (οι πολιτικοί) αυτή τη συνέντευξη στον ιστοχώρο τους, όχι για να υποκριθούν ότι κάνουν διάλογο, αλλά για να δείξουν στην κοινωνία ότι όλοι πρέπει να ακούμε, να ρωτάμε, να μαθαίνουμε, από αυτούς που γνωρίζουν καλύτερα ή βιώνουν ένα σημαντικό ζήτημα (π.χ., ανεργία νέων)…

Ο κατάλογος θα ήταν μακρύς. Όπως μου είπε μια υπουργός και ένα σημαντικό πρόσωπο της αντιπολίτευσης, η τηλεόραση τους βγάζει μόνον όταν πρόκειται να πάρουν μέρος σε μια κόντρα, (χάριν της AGB), σε συνθήκες που δεν μπορούν να ελέγξουν ώστε να μην τους κάνει ζημιά.

Αντί να σιχτιρίζουμε την τηλεόραση, καλύτερα να φτιάξει ο καθένας (και προπάντων οι πολιτικοί) το δικό τους σύστημα δημιουργίας πληροφόρησης, ανάπτυξης επικοινωνίας και οικοδόμησης brand. Αυτή η στρατηγική δεν θα χτυπήσει, ούτε θα αντικαταστήσει την παντοδύναμη (για πολλούς λόγους) στην Ελλάδα τηλεόραση. Θα δημιουργήσει –για την ώρα- αντίβαρο, που θα τους δώσει σε αυτή τη φάση ένα 10% της επικοινωνιακής τους δουλειάς (30% στην Α’ Αθηνών, 20% στην Β’ Αθηνών)… Αυτά για την ώρα, γιατί καμιά ελληνική ιδιαιτερότητα δεν μπορεί να αγνοήσει τις παγκόσμιες τάσεις. Θα καθυστερήσει κάπως η Ελλάδα, αλλά δεν θα αποφύγει το μοιραίο…

4 comments:

ανεστης said...

Άφησα πρόσφατα ένα "ελαφρώς επιθετικό" σχόλιο στο blog του Κ. Χατζηδάκη για τη μη χρήση απλών ταπεινών αλλά και δοκιμασμένων τεχνολογιών για τη βοήθηση της κυκλοφοριακής ροής (RDS).
Σε ένα post που εξήγγειλε διάφορα μεγαλόστομα για οπτικές ίνες κλπ.

Το έκανα επίτηδες λίγο "επιθετικό" για να δω τη φιλοσοφία του πολιτικού. Το moderation του δεν επέτρεψε φυσικά στο σχόλιο να αναρτηθεί και βλέπω ότι "περνάνε" μόνο τα λιβανίσματα των κομματικών και πολιτικών "φίλων".

Με τέτοια νοοτροπία ας μη μπουν ποτέ στον κόπο...

Unknown said...

Πάντως που προκύπτει πως 1 εκατομύριο ενημερώνεται από το ίντερνετ; Υπάρχει κάποια αξιόπιστη έρευνα; Και αν ναι γιατί τα διάσημα μπλογκ έχουν περίπου 500 επισκέπτες την ημέρα το πολύ; Δεν θα έπρεπε να υπάρχει αντίστοιχη αύξηση στον κόσμο. Νομίζω πως η διείσδυση στο διαδίκτυο δε σημαίνει ενημέρωση αλλά άλλες μορφές. Για να γίνει κατανοητό αυτό που λέω συγκρίνεται στα google trends τη λέξη chat με οποιοδήποτε κεντρικό θέμα και θα δείτε πως είναι πιο χαμηλά!

Anonymous said...

Στάθη νομίζω αντιλαμβάνεσαι το πόσο πολύ συμφωνώ μαζί σου. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούμε όπως γνωρίζεις άλλωστε όχι μονο γιατί το πιστεύω αλλά επειδή και στη σημερινη συνάντηση με το αφεντικό μου...στο περιθώριο μίας συνέντευξης...με ρώταγε με αγωνία με πολλαπλές ερωτήσεις ποιοτικές και ποσοτικές για την παρουσία μας και το feedback από το διαδίκτυο..εστω σε κάποιους πολιτικούς εάν δεν εχει γίνει προτεραιότητα το web έχει γίνει μεγάλη εννοια και ευκαιρία!!!

Anonymous said...

Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο. Το κείμενο τα λέει -σχεδόν- όλα.

Όσο για τη συνέντευξη, απλά ας μας παρακολουθεί για να έχει υπόψιν του κι τη δική μας άποψη. Εγώ είμαι (σεμνός και) ταπεινός. :-)