Monday, August 25, 2008

Το Internet και η μάχη Obama - Mc Cain: πόσο μακριά από την Ελλάδα;

Η διαδικτυακή πλευρά της μάχης των αμερικανικών προεδρικών εκλογών αποτελεί ένα πολύ καλό «γήπεδο» για να δοκιμαστεί η εξέλιξη του Internet και η δυνατότητά του να αποτελέσει βασικό πεδίο μιας κορυφαίας πολιτικής και κοινωνικής υπόθεσης του πλανήτη…

Το ρεπορτάζ του Economist δίνει με συνοπτικό τρόπο τη δυναμική που αναπτύσσεται στις εκλογές των ΗΠΑ. Μια εξέλιξη που δεν έγινε με παρθενογένεση, αλλά είχε «φουντώσει» στην καμπάνια του Howard Dean το 2004. Ο Dean ήταν υποψήφιος των Δημοκρατικών και είχε ριζοσπαστικές αντιλήψεις. Δεν του επέτρεψαν να πάρει το χρίσμα, αλλά λειτούργησε σαν «λαγός» για την κινητοποίηση χιλιάδων φίλων των Δημοκρατικών. Ενώ δεν είναι βέβαιο ότι η Ιστορία θα καταγράψει τον John Kerry, που ήταν ο υποψήφιος των Δημοκρατικών και έχασε εύκολα, το όνομα του Dean, ο οποίος αποτέλεσε τον «σκαπανέα» για την αξιοποίηση των interactive καναλιών σε μια εκλογική μάχη, έχει ήδη καταγραφεί.

Κάποιοι θα πουν ότι στην Ελλάδα είναι πολύ νωρίς να γίνει εφαρμογή κάποιων τέτοιων καναλιών. Ορισμένοι άλλοι θα ισχυρισθούν ότι μόνο ένα 10% μπορεί να βρει πρακτική εφαρμογή στη χώρα μας. Ενώ μια τρίτη κατηγορία θα αντιτείνει ότι οι όροι άσκησης της πολιτικής στην Ελλάδα δεν αφήνουν περιθώρια για interactive campaigns και για διαδικτυακή ανάπτυξη πολιτικών δράσεων.

Εκτός από τις τρεις παραπάνω εκδοχές, που υποστηρίζουν ότι το Διαδίκτυο μπορεί να συμβάλει ελάχιστα ή καθόλου στην υποστήριξη μιας προεκλογικής εκστρατείας, υπάρχει και μια τέταρτη προσέγγιση: τα κόμματα ή τα κεντρικά πολιτικά πρόσωπα, που θα επιχειρήσουν να δώσουν στην interactive πλευρά το κομμάτι που της αντιστοιχεί στην Ελλάδα, θα έχουν αξιοσημείωτα οφέλη έναντι των ανταγωνιστών τους.

Αν πάντως το επιχειρήσουν ως προέκταση των παραδοσιακών media, τότε αυτό δεν θα έχει μεγάλη αξία. Η αξιοποίηση των καναλιών του Internet θα πρέπει να γίνει στην κατεύθυνση της απευθείας επικοινωνίας με τους πολίτες. Της απόδοσης σε αυτούς της δυνατότητας να έχουν λόγο, να εκφέρουν άποψη και κριτική. Όποιοι δουν το Internet ως άλλη μια ευκαιρία να ελέγξουν μεγάλες ομάδες πολιτών ή ως εξάρτημα του πελατειακού συστήματος, αυτοί θα απογοητεύσουν και θα απογοητευτούν…

*η φωτο είναι από το flickr*

No comments: