Wednesday, October 29, 2008

Διόδια, ακτιβιστές, ένταση και ορθολογισμός

Η υπόθεση των διοδίων έχει ανέβει στην ατζέντα τον τελευταίο καιρό, είτε λόγω αντιδράσεων ακτιβιστών (όπως φαίνεται στα δημοσιεύματα του press-gr και του antinews), είτε επειδή ευρωβουλευτές, όπως ο Δημήτρης Παπαδημούλης, το ψάχνουν στο Ευρωκοινοβούλιο…

Το θέμα είναι πιθανόν να μην ξεφουσκώσει τόσο γρήγορα, καθώς υπάρχουν αρκετά ζητήματα που αφορούν τα διόδια και θα βγουν μπροστά μας στους επόμενους μήνες. Ενημερώθηκα για λόγους επαγγελματικούς για κάποιες πλευρές του θέματος, που δεν φαίνεται να είναι γνωστές στο ευρύ κοινό.

Θα ήταν χρήσιμο για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, αλλά και για τους πολίτες που πρέπει να είναι ενημερωμένοι, να ανοίξει ένας διάλογος, που θα έφερνε στην επιφάνεια κάποιες ενδιαφέρουσες παραμέτρους, όπως:

-Ο σημερινός τρόπος υπολογισμού διοδίων στην Ελλάδα διαφέρει ριζικά από τον αντίστοιχο που χρησιμοποιούν οι περισσότερες χώρες.
-Στο εξωτερικό χρεώνουν με κύριο στοιχείο τα χιλιόμετρα που διανύει ένα όχημα, ενώ στην Ελλάδα η χρέωση είναι μάλλον άδικη γι’ αυτούς που κάνουν μικρές αποστάσεις (π.χ., για να πάνε από την Αθήνα στη Χαλκίδα ή στην Κόρινθο).
-Μέσα στις συμβάσεις παραχώρησης, που έχουν γίνει με κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει την κατασκευή/λειτουργία μεγάλων αρτηριών της χώρας (π.χ., Κορίνθου-Πατρών, Ιονία Οδός), προβλέπονται αλλαγές στα διόδια, που δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστές…

Ήδη, οι απόψεις πολιτών, που αντιδρούν σε αυτά που έχουν δει μέχρι στιγμής. έχουν μεγάλη παρουσία στο Διαδίκτυο, σε blogs, κλπ (π.χ., www.pesoxi.gr).

Οι πολιτικές εντάσεις, όπως αυτή για την υπόθεση του Βατοπεδίου, και η –πολύ σοβαρότερη- διεθνής οικονομική κρίση δεν έχουν αφήσει πολλά περιθώρια για συζήτηση θεμάτων που αφορούν την καθημερινή ζωή χιλιάδων πολιτών. Η δυνατότητα, όμως, των πολιτών να εκφράζονται δυναμικά, είτε με ακτιβισμό, είτε μέσα από το Διαδίκτυο, δείχνει ότι και οι υπόλοιποι κοινωνικοί εταίροι (stakeholders) είναι χρήσιμο να βρουν χρόνο και ενέργεια για να ανταποκριθούν σε αυτό το διάλογο...

*η φωτο είναι από το flickr*

No comments: