Οταν μου ζητήθηκε να γράψω ένα κείμενο με αυτό το θέμα, η πρώτη μου σκέψη ήταν πώς δεν θα επαναλάβω κάποια επιχειρήματα που έχω διατυπώσει κατά καιρούς. Οι εμπειρίες των τελευταίων εβδομάδων, μάλλον θα βοηθήσουν να αποφευχθεί η (ακριβής) επανάληψη, ως μήτηρ της μαθήσεως.
Στην εγχώρια αγορά γίνεται πολύ ισχυρή ζύμωση, ωστόσο τα «μαρμαρένια αλώνια» της πραγματικότητας μετακινούνται σε slow motion. Δεν είναι κατ’ ανάγκην κακό –πρόκειται για διπίστωση. Ας δούμε, πρώτα, τα βήματα σημειωτόν, για να περάσουμε μετά στο θετικό μέρος της υπόθεσης στα βήματα προόδου.
ΠΡΩΤΟΝ ΒΗΜΑ ΣΗΜΕΙΩΤΟΝ, το ζήτημα της κουλτούρας: τα ελληνικά πανεπιστήμια, η εγχώρια εκπαίδευση, εξακολουθούν να έχουν μικρή σχέση με την ενίσχυση της γνώσης για το Διαδίκτυο, της χρήσης του Internet. Δεκάδες επιδοτούμενα προγράμματα του Γ’ ΚΠΣ και του πολύ αργοπορημένου ΕΣΠΑ (Δ’ ΚΠΣ) δαπανώνται χωρίς αποτέλεσμα. Αναθέσεις, διορισμοί, κίνηση του χρήματος. Το ζήτημα της κουλτούρας μου έδωσε την ιδέα, να βάλω σε ένα χαρτί τα «13 μοιραία λάθη σχετικά με την ψηφιακή στρατηγική επικοινωνίας».
ΔΕΥΤΕΡΟ ΒΗΜΑ ΕΠΙΤΟΠΟΥ, η κυριαρχία των κλασσικών media: διατηρούν τη δύναμη (π.χ., δείτε το ποσοστό που διατηρούν στην κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης). Οι επενδύσεις τους στο Internet και στα social media είναι από αμυντικές, έως ανύπαρκτες. Δεν το πιστεύουν το Μέσο... Η κατάσταση αυτή οδηγεί σε οξύμωρα σχήματα: π.χ., η εφημερίδα στην οποία γίνεται κατά την τελευταία διετία η μεγαλύτερη επένδυση, ο «Ελεύθερος Τύπος», εξακολουθεί να δίνει πολύ μεγαλύτερο βάρος στο χαρτί, παρόλο που όλες οι αναλύσεις είναι ενάντια σε αυτή την επιλογή.
ΤΡΙΤΟ ΒΗΜΑ ΑΚΙΝΗΣΙΑΣ, οι επιλογές των τμημάτων marketing των επιχειρήσεων: οι έρευνες αγοράς είναι σαφείς (π.χ., βλέπε Focus ) για την πρόοδο του Internet. Ωστόσο, η συνήθεια, οι υφιστάμενο δεσμοί, η επιθυμία αποφυγής του ρίσκου, οδηγεί στην επιβεβαίωση του marketing mix που ξέραμε...
Ας περάσουμε όμως στη φωτεινή πλευρά του φεγγαριού, στα βήματα που γίνονται προς τα εμπρός:
ΠΡΩΤΟ ΣΗΜΑΔΙ, οι ντιρεκτίβες των πολυεθνικών: έχω συμμετάσχει σε συσκέψεις πολυεθνικών, με τα ίδια στελέχη που πέρυσι εκδήλωναν την πεποίθησή τους ότι η αγορά Internet στην Ελλάδα είναι πολύ ρηχή και δεν μπορεί να φιλοξενήσει μέρος του προγράμματος marketing. Τα ίδια στελέχη, φέτος, βλέπουν το interactive marketing πολύ πιο θετικά, ως αποτέλεσμα των οδηγιών που ήλθαν από την (αμερικανική ή δυτικοευρωπαϊκή) μητρική. Δεν είναι κακό... Είναι η φυσική πορεία των πραγμάτων. Καλοδεχούμενο...
ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΗΜΑΔΙ, η κρίση αυξάνει τη διάθεση για δοκιμή του καινούργιου. Ναι, η κρίση κάνει τους ανθρώπους (και τις επιχειρήσεις) πιο συντηρητικούς. Από την άλλη πλευρά, όμως, τους σπρώχνει να αναζητήσουν και να εφαρμόσουν καινούριες λύσεις, όταν οι παλιές είναι πολύ ακριβές και προδίδουν glamorous style άλλων εποχών. Αν συνδυαστεί αυτό με τη σκέψη «μα, έτσι κάνουν και οι ξένοι», τότε οι πιθανότητες να επιχειρήσει κάποιος interactive marketing ενέργειες, γίνονται ακόμα πιο ισχυρές.
ΤΡΙΤΟ ΣΗΜΑΔΙ, η κουλτούρα των νέων. Διάβαζα πρόσφατα ένα ρεπορτάζ της LiFO , για το πώς οι νεαροί έχουν γίνει εξπέρ στα του διαδικτύου, για να μειώσουν τα κόστη τους. Όσοι έχουμε συναντήσεις με νεαρά άτομα για συνέντευξη πρόσληψης, αντιλαμβανόμαστε πόσο γρήγορα κινείται ο βαθμός διαδικτυακής κουλτούρας των νέων πτυχιούχων. Αυτοί μπαίνουν στους χώρους εργασίας και παρασύρουν το περιβάλλον προς περισσότερο ψηφιακά μονοπάτια...
ΤΕΤΑΡΤΟ ΣΗΜΑΔΙ, οι προσφερόμενες υπηρεσίες. Είναι αλήθεια ότι όλα τα προηγούμενα έχουν περιορισμένη αξία, εαν οι ενδιαφερόμενοι (π.χ., εταιρείες) δεν μπορούν να βρουν φορέα, που θα τους προσφέρει αξιόπιστες προτάσεις. Λύσεις, που πείθουν, γιατί έχουν «ξαναδουλέψει» Παρότι υπάρχει αρκετή ασάφεια, ως προς το ποια εταιρεία παροχής interactive υπηρεσιών προσφέρει τι, εντούτοις έχει αρχίσει να διαφαίνεται ότι υπάρχουν επιλογές. Οι μονάδες interactive υπηρεσιών έχουν μπροστά τους δρόμο:
-Πρώτον, πέφτει πάνω τους το βάρος να εκπαιδεύσουν την αγορά.
-Δεύτερον, τα budgets των έργων interactive marketing δεν είναι σπουδαία. Είναι διεθνές φαινόμενο αυτό.
-Τρίτον, η επένδυση που πρέπει να κάνουν οι καινούργιες εταιρείες παροχής υπηρεσιών digital marketing είναι αρκετά μεγαλύτερες από την απασχόληση ενός digital strategist, ενός account manager και ενός web developer…
Η περιπέτεια του interactive marketing δεν είναι απαλλαγμένη από δυσκολίες και ανατροπές. Ωστόσο, έχεις πολλές μικρές και μεγάλες θετικές εκπλήξεις…
(το κείμενο αυτό πρωτοδημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό Communiqué της ΟΤΕΝΕΤ)
*η φωτο είναι από το flickr*
No comments:
Post a Comment