Tuesday, July 07, 2009

Τι να διαβάσει ένα 16χρονο, εκτός από sms, MSN, blogs;

Στα 16 μου ξεκίνησα να διαβάζω Μάριο Πλωρίτη, Παλαιολογο, Μαρωνίτη στο τότε «Βήμα», αλλά δεν τολμώ να πω κάτι τέτοιο στην κόρη μου. Ποιες είναι, αλήθεια, οι αντίστοιχες πέννες που σήμερα θα δώσουν τα στοιχεία κάποιας βασικής ανάλυσης σε μια 16χρονη; Πώς θα μελετήσει κάτι πιο βαθύ από τα sms και τα MSN που ανταλλάσσει με την παρέα της;

Ας ξεκινήσουμε με το τι νομίζω ότι δεν θα βοηθούσε τη δημιουργική σκέψη της:

-Αναλύσεις μιζέριας για την κατάσταση της Αριστεράς , στις οποίες αρέσκονται πολλοί αναλυτές.
-Άρθρα αφόρητης γκρίνιας για τη νεοελληνική πραγματικότητα, συνήθως γραμμένα από πρόσωπα που έχουν ένα καλό επίπεδο ζωής, αλλά το κάνουν για λόγους εύκολης θεματολογίας.
-Ακτιβιστικά κείμενα, που απευθύνονται σε μικρές και απομονωμένες ομάδες ενδιαφερομένων.
-Σύντομα κείμενα νεαρών, που ασχολούνται μόνο με τη μουσική ή την ψυχαγωγία.

Τι θα μπορούσε να της κινήσει το ενδιαφέρον;

-Αναλύσεις για θέματα που θα βρει στο δρόμο της (όποιον και αν διαλέξει, καθώς έχει την ελευθερία να το πράξει).
-Ένα πλαίσιο, όπου παρά τις δυσκολίες, υπάρχουν και πλευρές της ζωής που δημιουργούν ελπίδα και προοπτικές.
-Ένα κοσμοπολίτικο περιβάλλον, από την άποψη των ανθρώπων, που δεν μένουν εγκλωβισμένοι στο αυτιστικό ελληνικό περίγυρο.

Σε μια πρώτη απόπειρα, κατάφερε να «πιάσει» ένα κείμενο του Πάσχου Μανδραβέλη για τις εφημερίδες και το Internet, έστω και αν παράλληλα έριχνε κλεφτές ματιές στα sms και το MSN, που είχε μπροστά της. Σε τακτική βάση, με δική της πρωτοβουλία διαβάζει κείμενα της Lifo και της Athens Voice.

Γνωρίζω ότι η άσκηση είναι δύσκολη και δεν θα σας την εμπιστευόμουν, εάν δεν είχα την εντύπωση ότι δεν είναι μόνο δικό μου θέμα… Άρα, κάθε βοήθεια καλοδεχούμενη…

*photo via flickr*

14 comments:

ginko said...

Σχολιάζω όχι για να σας βοηθήσω, δυστυχώς δεν μπορώ να σας προτείνω κάτι, αλλά γιατί μου έκαναν εντύπωση αυτά που αναφέρατε.

Αν της προτείνατε να ανοίξει ένα ιστολόγιο και εκεί να αναρτεί αναλύσεις θεμάτων που της αρέσαν? Αν έχει κάποια ενδιαφέροντα γιατί να μην τις δώσετε μερικές κατευθύνσεις και να της προτείνετε να τις ξεχωρίζει στο ημερολόγιό της? Χαζή ιδέα ίσως. Είναι κρίμα που τόσα ενδιαφέροντα πράγματα είναι στα Αγγλικά και τα ανακαλύπτουμε όταν μεγαλώνουμε.

Θα διαβάσω τις προτάσεις που θα σας κάνουν με ενδιαφέρον.

Ps: Ένας αδύνατο για ένα μέσο έφηβο άραγε να χρησιμοποιήσει το ίδιο το web πιο δημιουργικά?

ANemos said...

Σκέψεις ταυτόσημες σχεδόν. Για τους δύο μου γιους. 6 ο ένας, 8 ο άλλος (έχω ακόμη κάποιο περιθώριο...). Σκέφτηκα να κάνω το ίδιο με αυτό που είχε κάνει ο δικός μου πατέρας -δεν ξέρω αν το είχε κάνει συνειδητά, υποπτεύομαι όμως πως ναι- να βάλω τα καλύτερα μου βιβλία ψηλά στα ράφια... Σχεδόν να τα "απαγορεύσω"... Σαν το δέντρο της γνώσης του "καλού και του κακού"... Πετυχαίνει!
Επίσης "σπέρνω" βιβλία παντού... Και σημειώσεις... Ελπίζοντας στην έμφυτη περιέργεια των παιδιών...

Και προσπαθώ να τους διαβάζω... Να τους διαβάζω πολύ χωρίς να τους κουράζω...

cynical said...

Καλησπερίζω την παρεα των ανησυχούντων γονέων!

Θα προτεινα να ηρεμησουμε και να αποδεχτούμε το γεγονος οτι τα παιδια μας δεν εχουν σκοπο να διαβασουν γιατι κανενα δεν διαβαζει πλεον. Εμεις το καναμε γιατι υπήρχε μονο το χαρτι. Ουτε υπολογιστες ουτε τηλεοραση ουτε ραδιοφωνο ειχαμε στα σπιτια μας. Οσο τα ειχαμε στα χερια μας τα παιδια μας, διαβαζαν αυτα που τους υποδεικνυαμε ή τους διαβαζαμε εμεις. Μετα, τα πήρε και τα σηκωσε. Το ιντερνετ ειναι μεγαλη ξεμυαλιστρα, η εικόνα και τα δικτυα τυπου facebook, e.t.c.

Συνιστω ψυχραιμια και τουλαχιστον να βλεπουν εμας να διαβαζουμε. Ισως καποια μερα ανασυρουν αυτην την εικονα μεσα τους και αλλάξουν.
Εγω ηδη εχω βρει που θα χαρισω τα βιβλια μου... Στη δημοτικη βιβλιοθηκη της γειτονιας μου!

Στάθης Χαϊκάλης said...

@ginko, @ANemos, @Cynical
φίλοι μου με ενθουσιάζετε, δεν είναι μόνο δικό μου το 'πρόβλημα'. Εχω 'απαντήσεις' και για τους τρεις σας
@ginko
Δεν είναι χαζές ιδέες αυτά που λες. Για την ακρίβεια πειραματίζομαι και δεν πάει χαμένη η προσπάθεια.
Θα ήταν τεχνικά εύκολο αν το web είχε αντικαταστήσει πλήρως το χαρτί, αλλά βάζω όσο στοίχημα θελεις, ότι σε ορισμένα επίπεδα δεν το έχει κάνει..
Η κόρη μου , 16 ετών και χρήστης Internet, διαβάζει βιβλία και κάποιο δοκίμιο θα το προτιμούσε στο χαρτί (δεν έκανα τίποτε να την επηρεάσω)
@ANemos, είναι μικρά τα παιδιά σου...Οταν μεγαλώσουν, θα δεις ότι χρειάζεται παραπάνω προσπάθεια, από τα πολύ ευφυή και αποτελεσματικά που αναφέρεις
@cynical
ανησυχούμε λιγότερο απόσο νομίζεις, γιατι τα πράγματα είναι λιγότερο δύσκολα απόσο περιγράφεις. Και τα δύο παιδιά μου -με αρκετές διαφορές μεταξύ τους- δεν είναι οι καλύτεροι φίλοι του εντυπου λογου, αλλά ό,τι τα ενδιαφέρει, το 'καταπίνουν'.. Εγω δεν θα χαρίσω τα πάρα πολλά βιβλία μου, -όχι μονο γιατι θα εχουν απαξιωθεί οι δημ βιβλιοθήκες (στην Ελλάδα, όχι στο εξωτερικό)

Titanas said...

Αυτό που εσύ αντιλαμβάνεσαι ως SMS και MSN με την παρέα της είναι ο τρόπος που επικοινωνεί και συζητά η κόρη σου. Μάλιστα οι 160 χαρακτήρες του SMS σήμερα μπορούν να πουν πολλά περισσότερα από ό,τι πριν από 2-3 χρόνια με τις συντομογραφίες t knc - gt - ktlv - bb- gn (τι κάνεις - γιατί - κατάλαβα - bye bye - good night) κλπ.

Αντί να έχεις ανησυχίες για τα παραπάνω μέσα θα ήταν καλύτερο να της δείξεις τι μπορεί να κάνει με τα μέσα αυτά και όχι να τα αντιμετωπίζει ως ξεχωριστές οντότητες που την αποσπούν από κάτι άλλο.

Μην ξεχνάς ότι γεννήθηκες όταν το internet δεν υπήρχε, η κόρη σου μεγάλωσε με αυτό ως δεδομένο, όπως τα κινητά σε φάση όχι τηλέφωνο αλλά smartphone με ό,τι προέκταση μπορεί να έχει αυτό. Αυτά για αρχή

Yank_o said...

Βιβλία, αγαπητέ. Παλιομοδίτικο, αλλά κι εσείς θα έχετε διαβάσει κάμποσα. Δεν πάθατε και τίποτα, ίσα ίσα. Να μη γίνονται και τετράγωνα τα ματάκια τους...
Φιλικούς χαιρετισμούς,

Στάθης Χαϊκάλης said...

@titanas @yank_o

Τιτάνα, δεκτά όλα αυτά που λες, αλλά αρκετοί και σεβάσμιοι γκουρου του Internet, μας λένε ότι το Μέσον δεν επιτρέπει συχνά τη δημοσίευση/μελέτη αναλύσεων, με βάθος σκέψης, ανάλυση επιχειρημάτων, σύνθεση συλλογισμών.
Είναι μια άσκηση, που δεν έχει σχέση με το πότε γεννήθηκαμε..Οι παροτρίνσεις σου καλοδεχούμενες..

@yank_o
δεν αρκεί η ανάγνωση βιβλίων (κάτι που 'διαπράττει' η κόρη μου).. Αν είναι μόνο λογοτεχνικά βιβλία, τότε υπάρχει ένα κενό, που έχει σχέση με την ανάπτυξη σκέψης κλπ...
Φίλοι μου, μοιράζομαι τις σκέψεις μου..Μην ανησυχείτε, δεν ... ανησυχώ... Que serra, serra, αλλά στο τέλος Think Positive!

Unknown said...

ο γιος μου ειναι μικρός για να μπω σε αυτό το ερώτημα όμως προσπαθώντας να σκεφτώ εγώ τι διαβάζω σήμερα εκτός από μπλογκς μσν και τουιτερ κλπ, νομίζω πως μονάχα ξένο τύπο θα πρότεινα. Δεν μπορω να συγκρίνω δυστυχώς την guardian weekly, τον economist ή ακόμη και τους new york times με κανένα ελληνικό έντυπο και ακόμη και αν δεν συμφωνεί κανείς μαζί τους είναι κι αυτό στο πλάισιο της ωρίμανσης της κριτικής σκέψης (που γενικά μας λείπει...).

mho

Ιωάννα said...

Είμαι υπέρ του εντύπου γιατί εκτός από τον ενυπόγραφο λόγο και την εκτενή και τεκμηριωμένη ανάλυση, είναι σαφώς πιο άνετο να διαβάζεις, να σημειώνεις, να μεταφέρεις ένα έντυπο, παρά να είσαι καθηλωμένος μπροστά στην ακτινοβολία της οθόνης του υπολογιστή. Από την άλλη μεριά, τα παιδιά μεγαλώνουν με την τεχνολογία της πληροφορικής να είναι μέρος της καθημερινότητάς τους ως ο άρτος ο επιούσιος. Οπότε λοιπόν και έντυπο και Ιντερνετ (έστω και ως παγκόσμια ''λακωνική'' λεωφόρος της γνώσης-απλά θέλει λίγο περισσότερο ψάξιμο). Όπως και εσύ στην ηλικία της έκανες τις επιλογές σου στα αναγνώσματά σου, έτσι και η κόρη σου ( πότε, κιόλας μεγάλωσε;) θα βρεί ποιά γραπτά της ταιριάζουν είτε στον έντυπο, είτε στον ηλεκτρονικό τύπο. Αν μοιάζει έστω και λίγο του μπαμπά, ή έχει κοινωνικο-πολιτικο-πολιτισμικά γαλουχηθεί θα μπορεί να διακρίνει εύκολα την ποιότητα και να παραμερίζει τα σκουπίδια.
Δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν είμαι σε θέση να σου προτείνω κάποιον αντίστοιχο του Πλωρίτη/Μαρωνίτη, γιατί εμείς ήμαστε ακόμη σε αναγνώσματα του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν και του Περρό.
Κρίμα που δεν κυκλοφορεί ο Περίπλους...
(...για την περίπτωση που την ενδιαφέρουν οι Τέχνες και τα Γράμματα, ας ρίξει μία ματιά στο blog, http://pakapodistrias.blogspot.com/)

Διαβάζει τη Lifo του Στάθη ε;

Στάθης Χαϊκάλης said...

@Basileios Drollias @Ιωάννα

Βασίλη, και εγώ ήδη έχω προτείνει (μεταξύ των άλλων) Economist...

Ιωάννα, αυτή -με τα παιδιά- είναι τελείως διαφορετική άσκηση... Οι καταβολές, από τη Ζάκυνθο, θα παίξουν και αυτές το ρόλο τους... Ηδη τον έχουν παίξει...

Titanas said...

@Στάθης Χαϊκάλης

Προφανώς και έχει σχέση με το πότε γεννηθήκαμε. Σήμερα οι άνθρωποι χωρίζουν με SMS και τα φτιάχνουν από το MSN.

Όσο για το Μέσον δεν είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνω τι εννοείς αλλά αν είναι αυτό που νομίζω, δεν φταίει το μέσο. Εκτός internet υπάρχει η Super Katerina, η Βίβλος και το Ζορμπάς. Τί είναι καλύτερο και τι χειρότερο;

Στάθης Χαϊκάλης said...

@titanas,
δεν έχω πάρει ακόμα το Kindle (θα το κάνω σύντομα), συνεπώς θα μιλήσω μόνο για τη διαφορά ανάμεσα στην οθόνη ενός υπολογιστή και στο πλεονέκτημα ενός βιβλίου:
το Wikinomics και το Grown Up Digital είναι δύο καταπληκτικά βιβλία για το Internet(ούτε Σούπερ-Κατερίνα, ούτε Ζορμπάς).
Δεν είμαι καθόλου βέβαιος πως ένας 20χρονος που θελει να τα μελετήσει, μπορεί να το κάνει από την οθόνη του υπολογιστή, καλύτερα απότι μέσα από τις σελίδες του βιβλίου...
Αυτή είναι η εντύπωσή μου, εαν θέλουμε να συγκρίνουμε τα ίδια πράγματα.
Οπως όταν μελετώ το έντυπο Newsweek , είναι τελείως διαφορετικό απόταν μελετώ το site Newsweek που έχει τα ίδια περίπου περιεχομενα.
Τα λέω αυτά , με δεδομένο ότι τα κείμενα που μελετώ στην οθόνη είναι πλέον πολύ περισσοτερα απόσα διαβάζω στο χαρτί... Χωρίς να υποτιμώ το ρόλο που παίζει το πότε γεννήθηκα και τις εμπειρίες που είχα..

magica said...

γοήτευσε την...
και μια ολόκληρη βιβλιοθήκη να βάλεις μπροστά της μπορεί να την προσπεράσει με αδιαφορία

η "γοητεία" είναι το μονοπάτι το οποίο αποτυγχάνουν να δείξουν οι δάσκαλοι στους μαθητές τους

αρκεί να καταφέρεις να ανάψεις τις σπίθες για να ψάξει το μονοπάτι, τη διαδρομή θα την ακολουθήσει μόνη της γιατί πρέπει να την ακολουθήσει μόνη της

Στάθης Χαϊκάλης said...

@magica
πολύ χρήσιμα αυτά που λες... Δύσκολα, αλλά είναι μονόδρομος...
ευχαριστώ