Tuesday, September 29, 2009

Θετικά βήματα από την οnline επικοινωνία πολιτικών και κομμάτων (εκλογές 2009)

Αυτό το ιστολόγιο ξεκίνησε την τοποθέτηση του με σχετικά "γκρίζα" χρώματα για την αξιοποίηση των οnline Μέσων στις εθνικές εκλογές, ωστόσο είναι χρήσιμο να μιλήσουμε και για τα θετικά στοιχεία. Θα αποτελέσουν μικρά κέρδη, που θα προστεθούν στις επόμενες φάσεις της οικοδόμησης ουσιαστικής πολιτικής επικοινωνίας μέσα από το Διαδίκτυο, όχι γιατί είναι της μοδας, αλλά γιατί γίνεται ολοένα και περισσότερο η πιο αποτελεσματική μέθοδος επικοινωνίας πολιτικού-πολιτών.

1) ΘΕΛΕΙ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ: σε αυτές τις εκλογές επιβραβεύονται οι συγκεκριμένοι πολιτικοί και τα πολύ λίγα κόμματα, που έχουν αρχίσει εδώ και καιρό, πειραματίστηκαν, έκαναν λάθη, ανέχθηκαν την μικρή απόδοση επί μακρό διάστημα, για να φθάσουν στις μέρες μας, όπου υπάρχει αναγνώριση της συστηματικής δουλειάς τους.

2) ΟΙ "ΜΑΪΜΟΥΔΙΕΣ" "ΚΛΩΤΣΑΝΕ", Η ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ ΑΠΟΔΙΔΕΙ: πολιτικοί ή κόμματα που έκαναν "αρπαχτές" της τελευταίας στιγμής, είδαν να αναπτύσσεται μεγαλύτερη αρνητική κριτική, απ' όσο όφελος αποκόμισαν. Αντίθετα, όσοι είχαν ειλικρίνεια και αξιοπιστία στην προσπάθειά τους, βλέπουν να καταγράφεται θετική "αύρα".

3) Η ΟΝLINE ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΕΙΝΑΙ ΟΠΩΣ ΤΟ ΣΕΞ: δηλαδή, πρέπει να την κάνουν οι ίδιοι οι πολιτικοί, δεν γίνεται μόνο μέσω βοηθών και συμβούλων. Οι λίγοι πολιτικοί και τα ελάχιστα κόμματα, που χρησιμοποιούν οι ίδιοι/ίδιες το πληκτρολόγιο για να κάνουν φυσική, ανθρώπινη, ειλικρινή επικοινωνία, ξεχωρίζουν από τους άλλους που εμφανίζονται στο Διαδίκτυο μόνο μέσω συνεργατών.

4) Η ΕΙΔΙΚΗ ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΣΙΜΗ, ΠΟΙΑ ΟΜΩΣ;: οι Έλληνες πολιτικοί έχουν μια τάση να τα κάνουν όλα μόνοι τους, με τη συνεργασία ανθρώπων των γραφείων τους, στελέχη γενικών καθηκοντων. Από την άλλη πλευρά, εμφανίζονται ως ειδικοί και μια σειρά συμβουλοι, που μέχρι πρόσφατα είχαν ως κύριο καθήκον το fund raising, την αγορά δημοσιότητας, το μανιπουλάρισμα ομάδων ψηφοφόρων. Οι περιπτώσεις πολιτικών που έκαναν κινήσεις, οι οποίες βρέθηκαν μπροστά στην αρνητική κριτική, βασίστηκαν σε αυτά τα δύο συστήματα. Αντίθετα, οι λίγες εκείνες θετικές περιπτώσεις, προχώρησαν με έναν δημιουργικό συνδυασμό σοβαρών στελεχών του γραφείου τους (ή του κόμματος) και ειδικής γνώσης.

5) Η ΑΠΟΛΙΤΙΚ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΕΚΔΙΚΕΙΤΑΙ: ορισμένοι πολιτικοί ή κόμματα, χρησιμοποίησαν απολιτίκ ειδικούς με πολύ υψηλού επιπέδου τεχνικη γνώση. Οι πολιτικοί και τα κόμματα που είναι στη θετική πλευρά της άσκησης, αποδεικνύουν το αυτονόητο: η οnline επικοινωνία, δεν είναι εξίσωση ούτε αλγόριθμος... Αν δεν έχει ψυχή, πολιτικό όραμα, οραματική συνέπεια, οδηγεί σε παρενέργειες.

6) H ONLINE ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΕ ΤΣΑΜΠΑ, ΟΥΤΕ ΦΘΗΝΗ: οι υποκριτές θα πουν ότι είναι άστοχο να μιλάμε για επένδυση σε κάτι που πρέπει να είναι μακριά από budget, όπως η ανεπιτήδευτη επικοινωνία πολιτικών οργανισμών/πολιτών. Οι ρεαλιστές θα αντιτείνουν ότι δεν είναι ζήτημα χρημάτων, είναι θέμα αφιέρωσης πόρων. Αν, λοιπόν, ένα κόμμα, ένας πολιτικός έχει στη διάθεσή του 10 μονάδες Ενέργειας (ανθρωποώρες, ενδεχομένως και χρήμα), τότε δεν θα έχει αποτέλεσμα στην οnline επικοινωνία, εάν αφιερώνει 9,9 μονάδες στον επηρεασμό των Μέσων, χρόνο για εξυπηρετήσεις πολιτών, κλπ. Εφόσον ο πολιτικός οργανισμός ή το πολιτικό πρόσωπο αναγνωρίζουν αξία στην οnline επικοινωνία, πρέπει να αφιερώσουν συγκεκριμένες μονάδες Ενέργειας στην αμφίδρομη σχέση που απαιτεί -ΑΠΑΙΤΕΙ- η διαδικτυακή επικοινωνία.

7) ΟΧΙ ΣΤΑ SLOGANS, ΟΧΙ ΣΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ, ΝΑΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ, ΝΑΙ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ: ξαναγυρνάμε στα βασικά, δεν είναι κάτι πρωτότυπο... Τα κόμματα και οι πολιτικοί που ξανοίχτηκαν στο διάλογο, μπορεί να είχαν δυσάρεστες εκπλήξεις (κριτική, επιθέσεις, δράσεις που γύρισαν ανάποδα), αλλά όταν ήλθαν τα οφέλη, αυτά ξεπερνούν τις όποιες ζημίες...

Η διαδικτυακή επικοινωνία, ακόμα και στην Ελλάδα του 2009, δεν είναι nice to have, αλλά must have... Δεν έχει απλώς τεχνικούς κανόνες, αλλά κυρίως όρους ύπαρξης. Ενα μέρος της κοινωνίας, μια μερίδα των ψηφοφορων, ζουν, αναπνέουν, εμπιστεύονται μέσα στο Internet. Οσοι πολιτικοί οργανισμοί το έχουν αντιληφθεί και αφιερώνουν χρόνο και πόρους, για να είναι με τον αρμόζοντα τρόπο μέσα στο Internet, αυτοί ήδη έχουν τα οφέλη που αφορούν το δια ταύτα ενός πολιτικού... Οι υπόλοιποι, που κάνουν ενέργειες της τελευταίας στιγμής, απλώς μεγενθύνουν την αξία της στρατηγικής των λίγων, που το επιχείρησαν έγκαιρα και ουσιαστικά.

7 comments:

Sofia said...

Υπάρχει ακόμα ένα 'θέμα' που θα ήθελα να προσθέσω εδώ.

Δυστυχώς ή ευτυχώς σε κάποια κόμματα δεν υπάρχει βούληση από τον κεντρικό πυρήνα για στροφή προς πιο ουσιαστικές επικοινωνίες.

Αυτό μπορεί να οδηγήσει υποψηφίους σε λάθη της τελευταίας στιγμής - ειδικά όταν υπάρχουν πολλοί λαγοί με πετραχήλια σε ελεύθερη κυκλοφορία.

Από την άλλη μπορεί να οδηγήσει και σε σοβαρή ενασχόληση με πλήρη ελευθερία κινήσεων, έτσι ώστε και λάθη να γίνουν και κάποια αξιοπιστία να χτιστεί από τον υποψήφιο.

Ενώ θα διαφωνούσα με μία prescriptive στρατηγική από τα κόμματα θα ήθελα να δω κάποιες αρχές και θέσεις έτσι ώστε να εμπνευστούν αλλά και να βοηθηθούν και άλλοι υποψήφιοι που δεν ξέρουν από πού να αρχίσουν.

ανεστης said...

Καλά τα λες αλλά μια ψήφος μετράει το ίδιο είτε προέρχεται από interactive διάλογο είτε προέρχεται από κέρασμα σε καφενείο ή απο χαιρετούρες σε μνημόσυνο. Οπότε τι μετράει λες περισσότερο σε μια πολιτική σκηνή με ξύλινες κοινοτοπίες ακόμα και από νέους πολιτικούς;

Στάθης Χαϊκάλης said...

@Sofia
Η άποψή μου είναι ότι αυτά που αναφέρεις, είναι πολύ χρήσιμα. Υπάρχουν πολλά, που λόγω χώρου, δεν μπορούσα να αναφέρω. Τα σημεία που αναφέρεις, τα διατυπώνεις εξαιρετικά

@anestis
Φίλε μου, δεν θα συμφωνήσω 100% μαζί σου. Να στο πω λιγο πεζά και σχηματικά: αν ένας νέος υποψήφιος μεγάλης περιφέρειες (πχ Α Αθηνών ή Α θεσ/κης) είχε επενδύσει τους τελευταίους 3-4 μηνες ειλικρινά στην online επικοινωνία, ακόμα και αν δεν βγει, βάζει υποθήκες για την επόμενη κάθοδό του. Στα λέω δίκην Πυθίας, θα μπορούσα όμως να το υποστηρίξω με επιχειρήματα , ίσως και με κάποια νούμερα..

exeisminima said...

Αποφασίσαμε στις εκλογές να συμμετέχουμε ενεργά με ερωτήματα προς τους υποψήφιους της περιοχή ς μας απο τους σχολιαστές.

Στην επαρχία γνωριζόμαστε καλά μεταξύ μας, πολιτικοί και ψηφοφόροι κι έτσι η προσπάθεια ήταν περισσότερο για να τους βάλουμε στη διαδικασία να πάρουν στα σοβαρά το ιντερνετ.

Εντύπωση μεγάλη (θα κάνουμε σχετικό ποστ για τους αναγνωστες μας που τους ενδιαφέρει)η πλήρης απουσία πχ του Μπασιάκου, όχι μόνο από το ιντερνετ αλλά και από οποιαδήποτε μορφή επικοινωνίας.

Ενας υπουργός που βρέθηκε να διαχειρίζεται τεράστια κονδύλια και για την επικοινωνία του πρώην υπουργείου του, να συναναστρέφεται με δεκάδες δημοσιογράφους και ειδικούς επικοινωνίας και που είδε την εικόνα του να στραπατσάρεται πανελλαδικά, δεν έχει εναν άνθρωπο να στέλνει πχ δελτία τύπου στους ψηφοφόρους του στη Βοιωτία...Για να τον βρεις δεν αρκεί ενα email όπως σε πολλούς άλλους αλλά να στηθείς με τις ώρες σε ένα γραφείο παρακαλώντας κάποιον γηρασμένο κύριο που θεωρεί ότι στο ιντερνετ παίζουν τσόντες και ο βουλευτής δεν θέλει να έχει σχέση με τέτοια πράγματα...

Μπορούμε να πούμε ότι το πείραμα πέτυχε, οι ερωτήσεις ήταν σκληρές για τα συνήθη δεδομένα τους (δεν θα ρώταγε πχ ένας τοπικός δημοσιογράφος ντόπιο βουλευτή για το ε3 και τα περιουσιακά του στοιχεία)ούτε να πάρει θέση σε δύσκολα περιβαλλοντικά ζητήματα της περιοχής που η επίσημη κομματική γραμμή είναι θολή και σίγουρα τους προβλημάτισε η όλη διαδικασία.

Επίσης όλα τα συμβατικά μμε της περιφέρειας στερεάς ελλάδας θεωρούν το exeisminima σαν τον υπαριθμόν 1 εχθρό τους!!! αρνούμενα μ΄χρι τώρα να βελτιώσουν την διαδικτυακή τους εικόνα.

Ηθελα να τα γράψω για να ξέρετε τι γίνεται και στην επαρχία...

dim @admin.exeisminima

Στάθης Χαϊκάλης said...

@exeismhnima, πολύ καλό το ρεπορτάζ σας και πολύτιμο γι' αυτό το ιστολόγιο! Εχει καλές και συνεχείς σχέσεις με την εκτός Αθήνας Ελλάδα, αλλά δεν είχα την ευκαιρία για τόσες σε βάθος πληροφορίες.
Καλή συνέχεια στη Διαδικτυακή σας περιπέτεια...

exeisminima said...

Οντως είναι διαδικτυακή περιπετεια. Σήμερα "χτυπήσαμε" με ενα αρθρο με τίτλο το ψηφιακό προφίλ των υποψηφίων της Βοιωτίας" που μπορείτε να βρείτε ενδιαφέρον.

Σίγουρα το πρωί θα δεχθούμε τηλεφωνήματα διαμαρτυρίας από τους ίδιους τους υποψηφίους. Η απάντηση είναι απλή: εμείς είμαστε μόνο διαδικτυακό μέσο και είμαστε πολίτες που δημοσιογραφούν. Εσείς είστε πολιτικοί pου πρέπει να ξεφύγετε από την παθογένεια της συναλλαγής μετα συμβατικά μμε και τους δημοσιογράφους που διατηρούν blog. To internet απευθύνεται σε νοήμονες...

Στάθης Χαϊκάλης said...

@exeisminima,
μμμ... θα το δω το διαδικτυακο προφιλ των υποψηφίων Βοιωτίας...