Monday, December 14, 2009

Ελληνικά media: πιο δύσκολα απ’ ότι νομίζουμε

«Η οικονομική κατάσταση αρκετών ελληνικών media επιδεινώνεται με αυξανόμενο ρυθμό», μου είπε πρόσφατα τεχνοκράτης που, από τη θέση του, παρακολουθεί το συγκεκριμένο κλάδο. «Ένα συγκεκριμένο ΜΜΕ φαίνεται ότι θα έχει αδυναμία άντλησης χρηματοδότησης, πριν φθάσει το Πάσχα». Και οι τράπεζες, που ήταν πάντα αρωγοί των μεγάλων –τουλάχιστον- ΜΜΕ; «Οι τράπεζες», ήταν η απάντηση, «έχουν σκληρύνει κατά πολύ τη στάση τους. Ζητούν περικοπή του κόστους των media, ενώ έχουν “κατεβάσει” τις γραμμές χρηματοδότησης».

Τα μηνύματα είναι εξίσου αποθαρρυντικά από το χώρο της διαφήμισης. Ένα από τα πιο ισχυρά ΜΜΕ της χώρας εκτιμά ότι η πτώση της διαφήμισης είναι της τάξεως του 40%. Εάν η πτώση αυτή αφορά στο επίπεδο που βλέπει το συγκεκριμένο πολύ ισχυρό Μέσον, το οποίο είναι σε θέση να κινείται καλύτερα από το μέσο όρο της αγοράς, τότε η συνολική πτώση ξεπερνάει το 50%.

Τι κάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις των media για να αντιμετωπίσουν την κρίση; Οι τράπεζες και τα οικονομικά στελέχη υποστηρίζουν ότι στα περισσότερα media δεν υπάρχουν σχέδια για την κρίση, παρά μόνο η ελπίδα ότι η κατάσταση θα «γυρίσει». Για παράδειγμα, υπάρχουν διεθνείς μελέτες για την ανασύνταξη του Τύπου, όπως αυτή η έρευνα της Booz & Co. Στην Ελλάδα, κατά τους οικονομικούς αναλυτές, τα media ακολουθούν ακριβώς τις αντίθετες πρακτικές, δηλαδή, αύξηση του κόστους, πολύ χαμηλή αξιοποίηση του Internet, κλπ.

*photo via flickr*

6 comments:

anemosnaftilos said...

Εμ δεν θα γυρίσει αγαπητέ μου Στάθη!
Ολοταχώς στο γκρεμό πάνε!
Καμιά κίνηση!

K-Top said...

Και στις αρχές του προηγούμενου αιώνα κάπως έτσι πρέπει να αισθανότανε οι αμαξάδες και οι πεταλωτές...

Στάθης Χαϊκάλης said...

@AnemosNaftilos, K-Top, επειδή η ανάγκη για ουσιαστική και διασταυρωμένη πληροφόρηση είναι στοιχειώδης και για την ελληνική κοινωνία, πιθανόν να βρεθούν σχήματα και μοντέλα, ώστε να υπάρξουν αξιόπιστα και υγιή οχήματα ενημέρωσης.

ο δείμος του πολίτη said...

Δυστυχώς, Στάθη, τα τηλεοτπικά ΜΜΕ καλά κρατούν. Αν δουν συγκολίες πετάνε και μία τσόντα ή μερικά τηλέφωνα ροζ ή τηλεαγορών κσι αντέχουν παρά την πτώση. Οι εφημερίδες είναι πιο δύκσολες, γιατί το κύριο αναγνωστικό κοινό -μορφωμένοι- αναζητούν κι αλλού ειδήσεις κι ενημέρωση (διαδικτυο κλπ).

Anonymous said...

Ας περιμένουμε να δούμε τι θα γίνουν τα παραδοσιακά ΜΜΕ όταν η Ενωση Συντακτών επιτρέψει σε portals ή επαγγελματικά blogs να ασφαλίζουν δημοσιογράφους... Μέχρι στιγμής πολλές υγιείς δυνάμεις είναι αναγκασμένες να δουλεύουν σε εφημερίδες για τα ένσημα και τη σύνταξη. Επίσης τα portals που δεν έχουν εφημερίδα είναι αναγκασμένοι να ασφαλίζουν τους δημοσιογράφους στο ΙΚΑ... Αλλη μία ελληνική πρωτοτυπία που σύντομα θα τελειώσει.

anemosnaftilos said...

Επειδή τον τελευταίο καιρό (χρόνια ολόκληρα δηλαδή) συλλέγω μοντέλα ανάπτυξης ή διάσωσης των ΜΜΕ και της δημοσιογραφία, ιδού ένα ακόμη: Bottled water will save journalism

http://www.editorsweblog.org/multimedia/2009/11/bottled_water_will_save_journalism.php