Monday, July 05, 2010

Ψηφιακή Ελλάδα 2020 και οικονομικοί κλάδοι όπου υπάρχει προοπτική. 11 + 2 κάθετοι τομείς όπου θα κριθούν πολλά μέχρι το 2020


Η Ψηφιακή Ελλάδα 2020 και το σχετικό Φόρουμ αποτελεί ένα εγχείρημα προκειμένου να συζητηθούν θέματα που έχουν μπει στην agenda της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και ζητήματα που αφορούν τη χώρα. Σε πρώτη ματιά, τεχνικά, ο διάλογος αναμένεται να κινηθεί μέσα στα πλαίσια της αγοράς πληροφορικής, των ψηφιακών υποδομών και του e-government. Αν περιορισθεί εκεί όμως, κινδυνεύει να εξελιχθεί σε περιορισμένου ενδιαφέροντος συνεδριάσεις επιτροπών των υπουργείων. Θα αποκτήσει ζωντάνια, αν μπορούν να γίνουν και τα παρακάτω:

Πρώτον, η βαθύτατη οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα, επιβάλλει να εξετασθεί η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών για την ενίσχυση ακόμα και των πιο παραδοσιακών σημείων της οικονομίας και της κοινωνίας. Η συζήτηση για το πώς μπορεί να ωφεληθεί η τουριστική δραστηριότητα, είναι πολύ πιο σημαντική από τα συμπεράσματα μιας επιτροπής που θα ασχοληθεί με τη γενική κατηγορία 'Ψηφιακή Ελλάδα και Ανάπτυξη'.

Δεύτερον, η κόπωση του κράτους (λόγω περικοπών και υπερσυγκέντρωσης), επιβάλει τη συμμετοχή εκείνων των πολιτών, που διαθέτουν καθημερινά χρόνο για να συμβάλουν στο δημόσιο διάλογο αυτών των θεμάτων.

Τρίτον, ένα μεγάλο πρόβλημα της σημερινής Ελλάδας είναι η κουλτούρα, η νοοτροπία (πχ. στην ενίσχυση του e-government ή στον εξορθολογισμό των Πανεπιστημίων). Εάν ο διάλογος διατηρηθεί μέσα σε κλειστές ομάδες τεχνοκρατών ή στελεχών υπουργείων, τότε αυτό μπορεί να μην ευνοήσει την ευρεία ανάπτυξή του μεταξύ πολιτών, τοπικών κοινωνιών κλπ.

Τέταρτον, σε αυτά τα Φόρουμ, συνήθως δεν συμμετέχουν οι νέες/νέοι. Έχουν τα δικά τους κανάλια επικοινωνίας και ανάπτυξης διαλόγου, που είναι ζωντανά και δυναμικά. Επιπλέον, δικαίως, είναι καχύποπτοι με τις πρωτοβουλίες των 'παλιών'. Η Ψηφιακή Ελλάδα 2020 πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες, ώστε να ενθαρρύνει τους νέους/νέες να πάρουν μέρος σε κάτι που αφορά κυρίως αυτές/αυτούς (2020), και όχι τις γενιές που είναι σήμερα 'στα πράγματα' (και υφίστανται σκληρή κριτική γι' αυτό και την πορεία προς την κρίση).

Ποιοι τομείς της οικονομίας και της κοινωνικής ανάπτυξης έχουν περιθώρια ανάπτυξης; Ποιοι χώροι μπορεί να προκαλέσουν το ενδιαφέρον πολιτών και Communities, που θα δώσουν χρόνο και διάθεση για να στηρίξουν και να επενδύσουν; Προς τα πού πρέπει να ωθήσουν οι ηγέτες της χώρας (εθνικοί, αλλά και τοπικοί ή τομεακοί), ώστε να βρουν ανταπόκριση;

Στη συνέχεια γίνεται μια πρώτη καταγραφή, η οποία μπορεί να τεθεί σε δημόσιο διάλογο, ώστε να διευρυνθεί και να αποκτήσει βάθος.



Ποιοι είναι οι 13 τομείς με προοπτική, προϋποθέσεις και ελπίδα



1.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ/ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ: παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην παρούσα συγκυρία ο κλάδος, παρά τα ζητήματα εικόνας που έχει στη διεθνή αγορά, είναι εύκολο να διαπιστωθεί ότι υπάρχουν περιθώρια και προοπτική. Ακόμα και στη σημερινή συγκυρία, υπάρχουν νησίδες καλών πρακτικών, δυνατότητες που είναι ανεκμετάλλευτες και -κυρίως- νέοι άνθρωποι που έχουν διάθεση να παράσχουν καλύτερες υπηρεσίες με διάσταση παραδοσιακής ελληνικής φιλοξενίας.

Να σημειωθεί ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι από τους τομείς με έντονη αναζήτηση online marketing, κάτι που ενισχύει το εγχείρημα ένταξης στην καρδιά της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Εκατοντάδες νέοι/νεες, οι οποίοι ασχολούνται με την παροχή υπηρεσιών online marketing, αποτελούν μια πολύ καλή 'μαγιά', έχοντας 'παρασύρει' αρκετούς επιχειρηματίες του τουρισμού. Η προσπάθεια αρκετών νέων στα πλαίσια της πρωτοβουλίας open tourism δείχνει ένα δρόμο για μια στοιχειώδη οργάνωση 'από τα κάτω'. Όλα αυτά, σε ένα χώρο όπου επικρατούν ατομικές προσεγγίσεις ή παραδοσιακές 'θεσμικές' αντιλήψεις, που στο τέλος καταλήγουν να αναπαράγουν το ίδιο κλειστό σύστημα το οποίο έχει ευθύνες για την χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών στον τουρισμό.


2. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ/ ΤΕΧΝΗ/ DESIGN/ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ: Ο πολιτισμός και η κληρονομιά της χώρας αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά αποθέματα για την δημιουργία επιπρόσθετης οικονομικής αξίας. Η αξιόπιστη και interactive online παρουσία και προβολή του, θα αποτελέσουν ένα από τα καλύτερα κανάλια για την διεκδίκηση του ενδιαφέροντος της παγκόσμιας κοινότητας και την ενίσχυση της εικόνας της Ελλάδας. Η μέχρι στιγμής κατακερματισμένη online παρουσία, αφήνει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης και integration, με τρόπο που να προσελκύει και να ελκύει την παγκόσμια Κοινότητα.

Η τέχνη και το design έχουν αρκετά περιθώρια ανάπτυξης, μέσα από νέα interactive & online κανάλια, που παρακάμπτουν τα παραδοσιακά κανάλια εσωστρέφειας, που έχουν πχ. περιορίσει το εγχώριο design σε ένα μικρό ζωτικό χώρο.

Η ψυχαγωγία αποτελεί ένα κλάδο με πολύ μεγάλο κύκλο εργασιών, που αναπτύχθηκε μέσα στις δομές που οδήγησαν τη χώρα στην οικονομική κρίση. Η αναγέννηση της Ελλάδας, η ανάπτυξη του Τουρισμού και του Πολιτισμού, η ανάδειξη μιας νέας γενιάς ελληνίδων/ ελλήνων (και πολιτών που προέρχονται από τους οικονομικούς μετανάστες) με πιο προσγειωμένες αντιλήψεις, θα οδηγήσει σε νέα πρότυπα ψυχαγωγίας. Τα ψηφιακά Fora και η προβολή των νέων προτύπων & best practices θα βοηθήσει στην διαμόρφωση μοντέλων ψυχαγωγίας που είναι περισσότερο συμβατά με τις νέες κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες της χώρας.



Θα ακολουθήσει το Β' και το Γ' μέρος αυτών των σκέψεων.
Έχετε κάποιες ιδέες; Τίποτε από τα παραπάνω δεν μπορεί να προχωρήσει μόνο από το κράτος, κάποιο κόμμα ή κάποια φωτισμένη πρωτοπορία.

Τι έχετε να προτείνετε;

photos via flickr

No comments: