Sunday, January 02, 2011

Η Επικοινωνια το 2011: πέντε προκλήσεις και για ευχή



Η δεκαετία 2001-20010 ήταν γεμάτη 'πάνω' και 'κάτω' για την τεχνική της επικοινωνίας. Το 2011, ειδικά στη χώρα μας, θα ειναι πολύ απαιτητικό, ενίοτε και σκληρό. Να δούμε εν τάχει κάποιες ισχυρές προκλήσεις, που αφορουν ολους όσους θητεύουν αυτό το χώρο, αλλά και τους άλλους που θεωρούν χρήσιμη την επικοινωνία για να εφαρμόσουν τα σχέδια τους, τα πλάνα τους, τους στόχους τους:

Πρόκληση 1: Οι αρχιτέκτονες της επικοινωνίας θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν τις τεχνικές τους, προκειμένου να λαβουν υπόψη ότι το 'γήπεδο' των media , όπου εφαρμόζουν αρκετά από τα σχέδιά τους, βρίσκεται σε μεγάλη αναταραχή. Αλλοι μιλούν για δραματικές ανακατατάξεις, αλλοι για κατάρρευση ενός μέρους του ελληνικού μιντιακού πεδίου. Σε κάθε περίπτωση, όποιος θέλει να οικοδομήσει ένα σχέδιο για να περάσει μηνύματα, θα εχει μπροστά του μια καινούργια Μιντιακή πραγματικότητα. (Δείτε και τις 11 Διαπιστώσεις απο τον Στ. Τσαγκαριουσιάνο)

Πρόκληση 2: Η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται από την ανάπτυξη Διαδικτυακών πηγών και φόρουμ ενημέρωσης, δεν έχει ακόμα κατασταλλάξει. Τα κλασσικά ελληνικά Media εχουν ορατές αδυναμίες και δυσκολίες , αλλά τα Νέα Μέσα δεν έχουν καλύψει το έδαφος, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες (έλλειμμα επενδύσεων, παρενέργειες απο την οικον κρίση κλπ). ΟΙ ευσυνείδητοι ειδικοί της επικοινωνίας θα πρέπει να καταβάλουν σημαντική προσπάθεια και ενέργεια, ώστε να επιτύχουν το κατάλληλο μίγμα κλασσικών και Ψηφιακών Μέσων, που θα φέρει ένα καλό αποτέλεσμα.

Πρόκληση 3: Ο εύκολος δρόμος για έναν ειδικό της επικοινωνίας ή μια εταιρεία , είναι να 'ανοίξει' για λογαριασμό του Οργανισμού που υποστηρίζει , μια Facebook Page. Ο δύσκολος δρόμος είναι να σχεδιάσει ένα tailor made πλάνο, που αποτελεί ένα ολοκληρωμένο Ψηφιακό πλάνο, όπου μπορεί να έχει λιγο, πολύ ή καθόλου Facebook, αλλά ασφαλώς θα διαθέτει ένα διαδικτυακό  'κέντημα', που φέρνει το ζητούμενο αποτέλεσμα. (Για όποιους θέλουν μια διεθνή ανάλυση, μπορουν να δουν αυτό ή το http://EdelmanDigital.com ).


Πρόκληση 4: Πόσοι είναι διατεθειμένοι να αφιερώσουν ενέργεια για θέματα κουλτούρας; Κι' όμως το 2011 στην Ελλάδα του Μνημονίου, στην Ελλάδα όπου οι περισσότεροι σκεφτόμαστε με όρους τηλεόρασης, η πιο σημαντική πρόκληση ειναι τούτη: να διαθέσουμε χρόνο, διάθεση (και χρήματα !!!) για να μάθουμε ότι η αξιοποίηση του Internet και του κινητού, μπορεί να φέρει πολύ καλύτερα αποτελέσματα, απο την εμμονή σε κλασσικές συνταγές. Αυτό όμως δεν είναι θέμα εργαλείων (πχ τι ποσοστό του budget θα αφιερώσουμε σε banners), αλλά νοοτροπία και βαθιά επίγνωση του τρόπου λειτουργίας των Νέων Μέσων.


Πρόκληση 5: σε αρκετές περιπτώσεις λειτουργούσαμε  ως η επικοινωνία να είναι τρικς, φρουφρού, celebrities, βεγγαλικά. Το 2011 θα έχουν πλεονέκτημα τα επικοινωνιακά εγχειρήματα που θα διαθέτουν Αλήθεια και Ψυχή.  Τα budget θα ειναι μικρά, αλλά οι απαιτήσεις ειναι μεγάλες. Το 'κοινό-στόχος' δεν ειναι πια ούτε κοινό, ούτε στόχος. Είναι συμμετόχοι, με λόγο (μέσω των Κοινωνικών Δικτύων και του Word-of-Mouth) και βάρος.


Μια ευχή

Να μπουν σε όλα τα 'γήπεδα' της επικοινωνίας νέες και νέοι... Οχι μόνο γιατι η ανεργία σε αυτές τις ηλικιες είναι μεγάλη, αλλά επειδή έχουν πιο καθαρό βλέμμα, έχουν φρέκες ιδέες, έχουν κουράγια να κάνουν ξενύχτια, είναι 'ιθαγενείς' στο Internet και όχι (όπως εμείς) μετανάστες..

7 comments:

ο δείμος του πολίτη said...

Χρόνια Πολλά γεμάτα όνειρα κι ελπίδες (γιατί σε λίγο θα μας τα στερήσουν κι αυτά).

bad girl said...

Καλή Χρονιά Στάθη!
Πολύ σωστά εντόπισες τις προκλήσεις, αλλά θα σταθώ στη μεγαλύτερη κατά τη γνώμη μου, που είναι η αλλαγή κουλτούρας. Από την ευκολία της ευτέλειας, της μη κουλτούρας, για να μπορέσουμε σα χώρα και ως επιχειρήσεις να αξιοποιήσουμε την δύναμη του ιντέρνετ, χρειάζεται κυρίως η κατανόηση του κοινωνικού χαρακτήρα των social media.

Εδώ όμως έγκειται η δυσκολία και η ανάγκη μελέτης, παρατήρησης, νηφαλιότητας,δοκιμών,σχεδιασμού, ώστε οι υπηρεσίες διαδικτύου και τα κοινωνικά μέσα να ενταχθούν αρμονικά στη στρατηγική επικοινωνίας.

Οσο για το ποιός θα ασχοληθεί με όλα αυτά? Οι διαφημιστές, οι επικοινωνιολόγοι, οι αυτοχαρακτηριζόμενοι ειδικοί της διαδικτυακής επικοινωνίας ή άλλοι? Οπως σωστά αναφέρεις το γήπεδο των media βρίσκεται σε αναταραχή. Πρός το παρόν, δεδομένου ότι πρόκειται για κάτι νέο, τολμώ να πώ ότι δεν υπάρχουν ειδικοί, όλοι πειραματιζόμαστε, μαθαίνουμε από επιτυχίες και αποτυχίες, μελετούμε και προχωρούμε με προσεκτικά βήματα.

Ομως από αυτή την αναταραχή, είναι πολλά τα σημάδια που λένε ότι κάτι άλλο, διαφορετικό από όσα γνωρίζαμε θα προκύψει. Ας είμαστε ανοιχτοί στα νέα μηνύματα...

Χρόνια Πολλά!

Στάθης Χαϊκάλης said...

@δειμος Του Πολιτη, Χρονια Πολλά
@bad girl, με αυτα που λες γίνεσαι...very bad girl..
Τα θέτεις πολύ σωστά..Η μονη διαφοροποίησή μου ειναι στο οτι υπάρχουν experts, ισως λίγοι αλλά υπάρχουν. Αυτό φαίνεται και απο το γεγονός ότι έχουν γίνει επιτυχημένα social εγχειρήματα.. Καλή χρονιά

ellinida said...

Ανθρώπινα. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος. Καλή χρονιά.

Στάθης Χαϊκάλης said...

@ellinida
Καλη χρονιά, με ψυχή και ανθρωπιά, κάτι που το 'εχουν' τα social media

Anonymous said...

Καλή χρονιά

Γιάννης Στουπής

the Business Book said...

Ίσως να χρειάζεται κάτι πιο χειροπιαστό για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Ξεφεύγοντας λίγο από την σκοπιά των media και του marketing, μια διαφορετική προσέγγιση είναι η ενσωμάτωση του κοινωνικού λογισμικού σε καθημερινές εργασιακές πρακτικές των εταιρειών. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται το BusinessBook . Να γίνει δηλαδή η χρήση τέτοιων εργαλείων μια καινούργια καθημερινότητα για τις επιχειρήσεις, τόσο εσωτερικά όσο και στο ευρύτερο εξωτερικό τους περιβάλλον