Wednesday, February 16, 2011

Marketing και Online Reputation :“Να πάρω εσωτερικό στέλεχος ή εξωτερικό σύμβουλο”;


Έχει αυξηθεί με εκθετικό ρυθμό τον τελευταίο καιρό η συχνότητα με την οποία τίθεται σε κάποιους από εμάς η παραπάνω ερώτηση. Αρκετοί με κοιτούν με έντονη απορία οταν αναφέρω πως, σε κάθε περίπτωση, είναι ανάγκη να έχουν κάποιο εξειδικευμένο εσωτερικό στέλεχος στον Οργανισμό τους ή στην εταιρεία τους. “Μα καλά, δε θελετε να κάνετε εσείς τη δουλειά;”, είναι η επόμενη ερώτησή τους.
Τότε φαίνεται ότι δεν αρκεί να αναφέρω τρεις-τέσσερις αξιωματικές θέσεις ως προς το παραπάνω ζήτημα, αλλά χρειάζεται να ακολουθήσει μια ολόκληρη ανάλυση. Το θέμα έχει βάθος και οι συνομιλητές, συνήθως και δικαίως, δεν έχουν περάσει τις εμπειρίες που θα τους έδιναν την ευχέρεια να βλέπουν τις “λακκούβες”, τις “μπανανόφλουδες”, αλλά και τις ευκαιρίες και τις προοπτικές.
Η ανάλυση ενός έγκυρου διεθνούς φορέα περί το marketing, οπως αυτή    εδώ , επιτρέπει στους ενδιαφερόμενους να μελετήσουν μια αναλυτική λίστα επιχειρημάτων με το κύρος του MarketingProfs και όχι με τις αμφιβολίες που μπορεί να αφήνει μια “περιφερειακή συζήτηση” στην Ελλάδα.
Σε αυτά που αναφέρει η παραπάνω ανάλυση, μπορώ να προσθέσω μερικά επιχειρήματα που συμβάλουν στην αντιμετώπιση των ιδιαιτεροτήτων που έχει η χώρα μας, ή η συγκεκριμένη φάση της μεγάλης κρίσης.
 

“Καμένο” το ζήτημα της Κουλτούρας
 

Εχω κερδίσει όλα τα στοιχήματα ως προς το εξής: σε όλους τους συνομιλητές προτείνω ένα πολύ σύντομο πλάνο επιμόρφωσης γύρω από τις τάσεις του νέου marketing και τα καινούρια δεδομένα που φέρνει η διαρκώς αυξανόμενη σημασία του Online Reputation. Κερδίζω τα στοιχήματα γιατί όλοι σχεδόν οι συνομιλητές, Οργανισμοί, Επιχειρήσεις ή και Προσωπικά brands, ενώ αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα αυτής της επιμόρφωσης, πχ. μέσω ενός 4ωρου workshop, στο τέλος δε βρίσκουν τη φόρμουλα για να το οργανώσουν. Αυτή η κατάληξη, αν δούμε την “πονηρή” πλευρά, ευνοεί τον εξωτερικό σύμβουλο, γιατί παρατείνεται ο χρόνος κατά τον οποίο ο Οργανισμός θα χρειάζεται την εξωτερική υποστήριξη. Είναι κοντόφθαλμη ομως αυτή η στάση, γιατί αφήνει στο δρόμο εμπόδια που θα δημιουργήσουν δυσκολίες και πισωγυρίσματα. Να πούμε 2-3 πρόσθετα σημεία που αφορούν τους Οργανισμούς και τις Επιχειρήσεις στη χώρα μας:

- Υπάρχει βασική οδός;
 

Όχι, δεν υπάρχει… Άλλες επιχειρήσεις πρέπει να προσλάβουν αμέσως έναν ειδικό ως μόνιμο στέλεχος, άλλες πρέπει να το κάνουν αφού για ένα διάστημα, μέσω της υποστήριξης απο τον εξωτερικό σύμβουλο, αποκτήσουν δομές και πλατφόρμες, μέσα και πάνω στις οποίες θα μπει ο ειδικός.

- Μπορεί να τα κάνει όλα ο εξωτερικός σύμβουλος;
 

Για ένα πρώτο διάστημα, ενδείκνυται να “ξεχερσώσει το χωράφι” ο σύμβουλος, που έχει την εμπειρία και το κίνητρο. Είναι καλό όμως, ο ίδιος να προετοιμάσει το έδαφος, ώστε οι βασικές εργασίες να γίνονται απο μια στιγμή και πέρα από ένα εσωτερικό στέλεχος της Επιχείρησης η οποία θέλει να αναπτύξει τη θέση της στο Online Reputation και στα Social Media. Αν ειναι ικανός ο σύμβουλος, μπορεί να αντιληφθεί ότι δεν ειναι επαγγελματικά σωστό να εγκλωβίσει τον πελάτη του σε μια παροχή υποστήριξης από εξωτερικό team, το οποίο όχι μόνο έχει υψηλότερο κόστος, αλλά -συνήθως- ειναι και λιγότερο αποτελεσματικό.

- Αρκεί ένα εσωτερικό στέλεχος;
 

Όχι, δεν αρκεί για να υποστηρίζει όλες τις ανάγκες στους τομείς της Ψηφιακής Επικοινωνίας, της Διαδικτυακής Φήμης και των social media. Η επαγγελματική μου άποψη είναι ότι η επιχείρηση, εκτός από την πρόσληψη ενός εξειδικευμένου στελέχους, είναι απαραίτητο να προχωρά και στα εξής:
 

> Να έχει στη διάθεση όλων των στελεχών marketing ορισμένα σεμινάρια που αφορούν εισαγωγή στα θέματα της Ψηφιακής Επικοινωνίας
 

> Να ψάχνει στο εσωτερικό της για να βρίσκει εργαζόμενους που έχουν ήδη αναπτύξει δραστηριότητα στα Social Media. Το πώς θα τους αξιοποιήσει είναι μια μεγάλη ανάλυση, στην οποία μπορουν να αναφερθούν πάρα πολλά επιχειρήματα.  

Σε αυτό το τελευταίο σημείο, πρέπει να ομολογήσω ότι έχω χάσει όλα σχεδόν τα στοιχήματα. Θέλουμε ακόμα δρόμο για να αποδεχθούν οι Επιχειρήσεις, οι Οργανισμοί, αλλά και οι εργαζόμενοι, ότι μέσα από ορισμένες αρχές σεβασμού της  Ιδιωτικότητας, η Διαδικτυακή δραστηριότητα των εργαζομένων δεν μπορεί πλέον να θεωρείται κάτι τελείως ξέχωρο από τη δράση της Εταιρείας ή του Οργανισμού.


3 comments:

@bartzokas said...

Θα συμφωνήσω μαζί σου. Πιστεύω , επειδή κάνω τις ίδιες ακριβώς συζητήσεις, αλλά και βλέποντας τις ελάχιστες έως ανύπαρκτες αγγελίες στα διάφορα site εύρεσης εργασίας, ότι έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Στόχος σε αυτή τη φάση θα πρέπει να είναι η εκπαίδευση του κοινού στην κουλτούρα και τεχνολογία της ηλεκτρονικής επικοινωνίας μέσα από τα blob μας, συζητήσεις κλπ. Καλή τύχη.

Businessbook said...

Το τελευταίο σημείο είναι και το πιο «ζουμερό» κατά την ταπεινή μου άποψη. Και αυτό γιατί πιστεύω ότι το «Κοινωνικό Λογισμικό» δεν είναι κάτι άλλο παρά η «νομιμοποίηση» (justification) μιας αλλαγής στη φύση τόσο της ανθρώπινης συμπεριφοράς όσο και της έννοιας της Επιχείρησης αλλά και της Εφαρμογής (application). Τα social media στην επιχείρηση αποτελούν δηλαδή τη «θέσπιση» μιας ασθενούς ακόμα αλλά σαφούς τάσης προς μια Οργανωσιακής Συμπεριφοράς που να βασίζεται στην συνεχόμενη ροή, ανοικτότητα και συμμετοχή. Και αυτό είναι ένα στοίχημα που στο
Businessbook έχουμε βαλθεί να κερδίσουμε!

s.haikalis said...

@bartzokas,@Businessbook, τα σημεία που θίγεται προεκτείνουν τις σκέψεις που προσπάθησε να αναπτύξει το post. Ευχαριστίες