Tuesday, November 13, 2007

Πες μου δύο ιδέες για το site μου –και γρήγορα...


Συνάντησα ένα φίλο, που είναι εξαιρετικός στη δουλειά του, αξιόπιστος και αξιοπρεπής, professional. Μέσα στην έγνοια του, μου ζήτησε 2-3 ιδέες για να έχει επιτυχία ένα project που πρόκειται να λανσάρει. Ήταν η αφορμή να γραφεί αυτό το post, επειδή κάθε δύο μέρες ένας σοβαρός οργανισμός ή κάποιο διακεκριμένο πρόσωπο μου ζητά κάτι αντίστοιχο. Οι απλές ιδέες που ακολουθούν γράφονται από κάποιον που έχει απωθήσει στο απώτατο παρελθόν το πτυχίο του Ηλεκτρολόγου Μηχανικού. Διευκρινίζω, επίσης, ότι λόγω άλλων ασχολιών, αλλά και για τους ίδιους λόγους για τους οποίους δεν άσκησα ποτέ το επάγγελμα σχετικό με τα ηλεκτρονικά, δεν παρακολουθώ τις τεχνολογικές εξελίξεις, για τις οποίες -επαγγελματικά- βασίζομαι σε εξειδικευμένους συνεργάτες, που αγαπούν πιο πολύ από εμένα τα γοητευτικά άλματα του ψηφιακού κόσμου. Μακρύς ο πρόλογος, γι' αυτό ας περάσουμε στο «ψητό», με το σχηματικό αλλά ενίοτε χρήσιμο τρόπο των επικεφαλίδων:

1.ΤΟ SITE ΕΙΝΑΙ Η ΠΥΛΗ ΣΑΣ, Η ΚΥΡΙΑ ΠΥΛΗ ΣΑΣ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΚΟΣΜΟ: μπορεί κάποιος να σας αραδιάσει 15 επιχειρήματα, για ποιο λόγο η εικόνα που έχετε στο Internet είναι πλέον το πιο σημαντικό στοιχείο μιας επιχείρησης, ενός Οργανισμού, ενίοτε και ενός προσώπου. Μια επιχείρηση που δεν έχει σήμερα site, έχει μεγάλο μειονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της.

2.Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΤΟ INTERNET ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ «ΠΑΡΕΡΓΟ» ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟ ΕΘΕΛΟΝΤΗ: οι stakeholders ενός Οργανισμού, αλλά και ενός προσώπου (π.χ., ενός πολιτικού ή ενός business leader) έχουν απαιτήσεις. Περιμένουν κινήσεις ουσίας και αποτελέσματος, δεν αρκεί ένα «ξεπέταγμα» με κάποιο site που έχει φτιάξει κατά τις ελεύθερες ώρες του ένας φοιτητής ή κάποιος φίλος, που ασχολείται με τα gadget.

3.ΕΠΕΝΔΕΙΣΤΕ ΣΤΟ SITE, AKOMA KAI AN ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ BUDGET: είναι τόσο καθοριστικός ο ρόλος του site και της ψηφιακής interactive παρουσίας ενός Οργανισμού, ώστε πρέπει να το δει ως επένδυση, μέσα από ένα πλάνο. Ακόμα και αν δεν υπάρχει budget, θα πρέπει να συνταχθεί ένα πλάνο: είναι απολύτως απαραίτητο να υπάρχει κατασταλαγμένη η ψηφιακή στρατηγική και ένα συνακόλουθο πλάνο ενεργειών. Έστω και αν, λόγω ελλείψεως χρημάτων, θα προχωρήσει με εθελοντική προσπάθεια, με απλήρωτες υπερωρίες, με επιστράτευση φίλων και γνωστών. Οι Οργανισμοί που διαθέτουν κεφάλαια, κάνουν πολύ μεγάλο στρατηγικό λάθος εάν δεν αφιερώσουν στην ψηφιακή τους παρουσία, ένα «fair» ποσόν. Το ποιο είναι fair, θα το κρίνουν οι ίδιοι και οι σύμβουλοί τους, ωστόσο για κάθε Οργανισμό υπάρχει ένα επίπεδο επένδυσης που είναι απαραίτητο, ώστε ο Φορέας αυτός να μην διακυβεύει τους βασικούς του στόχους και να μην υπονομεύει άλλες στρατηγικές κινήσεις.

4.Η ΙΝΤΕΡΝΕΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: κατά κανόνα δεν είναι τεχνολογία –συγνώμη συνάδελφοι και συνεργάτες τεχνικοί...Υπάρχουν τεράστια ζητήματα στρατηγικής, σχεδιασμού, περιεχομένου, marketing της ιντερνετικής παρουσίας. Για όλα αυτά θα βρείτε ειδικούς, που συνδυάζουν την αγάπη γι' αυτό το «sexy» θέμα, με επαγγελματική εμπειρία και αδιαμφισβήτητες επιτυχίες.

5.ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ: προκειμένου για μια επιχείρηση, αυτός που θα έχει το project management για την λειτουργία του site και της συνολικότερης online παρουσίας θα πρέπει να έχει αντίληψη του business strategy της εταιρείας –δεν αρκεί να είναι καλός τεχνικός ή καλός marketer ή καλός στο να συγκεντρώνει/γράφει περιεχόμενο (αντιστοίχως, εάν πρόκειται για πολιτικό οργανισμό ή πολιτικό πρόσωπο, ο υπεύθυνος της ψηφιακής παρουσίας είναι απαραίτητο να έχει στρατηγική αντίληψη).

6.ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ Η ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ: μπορεί η υπόθεση των blogs και των social media να αφορά στην Ελλάδα, για την ώρα, ειδικά κοινά, ωστόσο η διάσταση της διαδραστικότητας είναι must. Ο «πελάτης» σας (είτε καταναλωτής, είτε ψηφοφόρος, είτε μέλος του Φορέα σας) έρχεται πιο κοντά σας, αν έχει τρόπο να συμμετέχει στο site σας –και υπάρχουν τρόποι/τεχνικές για να τον βάλετε σε αυτό το «τριπάκι». Αν δεν το κάνετε, θα επωφεληθεί ο ανταγωνιστής σας.

7.ΤΕΣΣΕΡΙΣ – ΠΕΝΤΕ ΔΡΟΜΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΦΘΑΣΕΤΕ ΣΤΟ ΟΡΘΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: μην ακούτε απόλυτες κρίσεις ως προς την συνταγή της επιτυχίας. Μην ακούσετε και επιτακτικές συμβουλές τύπου «μπορεί να το κάνει μόνο η τάδε εταιρεία» (ακόμα και αν σας το πουν για την εταιρεία του γράφοντος). Στα θέματα της στρατηγικής και της δημιουργικότητας, σε projects που παίζει ρόλο το ταμπεραμέντο των ανθρώπων και το DNA μιας επιχείρησης, σε αυτά η μέγιστη των επιστημών είναι η Χημεία. Με άλλα λόγια, ανάμεσα σε 4-5 εναλλακτικούς δρόμους (και συμβούλους) που θα μπορούσαν –θεωρητικά- να σας οδηγήσουν στο ζητούμενο αποτέλεσμα, να επιλέξετε εκείνον που «ταιριάζουν τα χνώτα σας». Α, και να αποφύγετε τους συμβούλους που σας πλασάρουν «μαγικές συνταγές» και εκείνους που δεν φαίνεται να έχουν αντίληψη customer satisfaction –στην πορεία θα προκύψουν δυσκολίες, θα δουλέψετε υπερωρίες, θα γίνουν «στραβές» και θα βγουν στην επιφάνεια παρεξηγήσεις.

8.ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΕΤΕ ΟΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΠΩΛΗΣΕΙΣ: σ' αυτή τη χώρα οι περισσότεροι έχουν διάθεση να φέρουν εικόνα διανοουμένου –αποφεύγουν τη δύσκολη δουλειά των πωλήσεων. Η επένδυση ενός Οργανισμού σε ψηφιακή στρατηγική και σε ένα site/Πύλη, δεν μπορεί να γίνεται μόνο γιατί έτσι κάνουν και οι άλλοι. Κάθε επιχείρηση, Οργανισμός, πρόσωπο (π.χ. πολιτικός) πρέπει να έχει ως στόχο να προωθήσει μέσα από το Ψηφιακό του κανάλι, τα προϊόντα, τις υπηρεσίες του (προκειμένου για πολιτικό, τις ιδέες του).

9.ΣΑΣ ΚΟΣTΙΖΕΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ: αν μπήκατε στη διαδικασία να χτίσετε μια παρουσία στο Internet, τότε μετά από λίγες εβδομάδες θα διαπιστώσετε ότι το κόστος είναι πολύ μεγαλύτερο απ’ όσο είχατε σκεφτεί. Κυρίως λόγω των «αφανών» ανθρωποωρών που δαπανάτε, κυνηγώντας την επιτυχία του εγχειρήματος, ή για να ξεμπλέξετε το «πράγμα» που φτιάξατε. Αφού σας κοστίζει τόσο πολύ, έστω και αν το ανακαλύψατε εκ των υστέρων, βάλτε το σε σωστή βάση, όσο το δυνατόν νωρίτερα. Θα γλυτώσετε εντάσεις, απογοητεύσεις και –βεβαίως, βεβαίως- χρήματα… Ποτέ δεν είναι αργά…

Μετά από αυτά, καλή τύχη στο γοητευτικό κόσμο του Internet και της διαδραστικότητας…
Για όσους πάντως θέλουν να δουν κάτι περισσότερο, ας ρίξουν μια ματιά και σ’ αυτό. Περιέχει «τσιτάτα» και «πετάει» συνταγές, ωστόσο ενισχύει την εντύπωση ότι το χτίσιμο θέσης στο Internet χρειάζεται πλάνο και επαγγελματισμό. Καλή τύχη…

2 comments:

διευθύνων said...

Δείτε άρθρο στους σημερινούς Financial Times, που λέει ότι δεν χρειαζόμαστε και τόσο πολύ τους συμβούλους για να κάνουμε μια σωστή πολιτική στο Web

apu mridha said...

Very informative post. .:) enjoyed reading every bit of it ...

Thanks for sharing ..

Apu