Monday, September 22, 2008

Web + Mobile Strategy: δεκατρία μοιραία λάθη

Τα παρακάτω σχόλια αφορούν είτε Πρόσωπα που είναι Brands (πολιτικοί, κλπ), είτε Διευθύνοντες Συμβούλους και Marketing Directors εταιρειών, είτε ηγέτες ΜΚΟ. Ο κατάλογος έχει συγκεντρωμένες ορισμένες παρατηρήσεις, από την συσσωρευμένη εμπειρία, ως προς τους λόγους που αποτυγχάνει το εγχείρημα Οργανισμών και Προσώπων να αποκτήσουν μια σύγχρονη παρουσία στο σημερινό ψηφιακό κόσμο.

1. ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΩΡΟ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ, ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ WEB STRATEGY. Κεφαλαιώδες λάθος… Δείτε γύρω σας, εν έτη 2008: κάποιος ανταγωνιστής σας έχει ήδη προχωρήσει και θα πάρει όλα τα οφέλη του early (not so early) adopter.

2. ΕΧΩ ΒΑΛΕΙ ΕΝΑ ΝΕΑΡΟ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ ΜΟΥ ΚΑΙ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ. Καλή η ιδέα, αλλά δεν αρκεί. Πρέπει να ασχοληθεί και ο ίδιος ο Ηγέτης. Να γίνει χρήστης της υπηρεσίας.. Δεν είναι αναγκαίο να γίνει ο Ηγέτης technofreak... Αλλά οπωσδήποτε να γίνει χρήστης. Και σε κάθε περίπτωση, να έχει «χωνέψει» τη Στρατηγική, να έχει κάνει τις διορθώσεις του, να την πιστεύει, να βγει μπροστά… Οι τεχνικές λεπτομέρειες, είναι όντως δουλειά των νεαρών συνεργατών και των ειδικών συμβούλων.

3. ΕΦΤΙΑΞΑ ΕΝΑ SITE ΚΑΙ «ΚΑΘΑΡΙΣΑ». Η αλήθεια είναι ότι η δημιουργία ενός site αφορά μόνο το 20% της επένδυσης (σε αποτίμηση κεφαλαίου και ανθρωποωρών). Το 60% της επένδυσης θα αφιερωθεί στη δημιουργία κουλτούρας στο επιτελείο του Ηγέτη και στο φορέα, στο σχεδιασμό, σε training, συμμετοχή σε διεθνή fora, -γενικώς, στη δημιουργία κουλτούρας και γνώσης, στη συσσώρευση εμπειριών. Το 20% στο content management, όπου χρειάζεται οπωσδήποτε ορισμός content manager, που είναι editor-in-chief (αρχισυντάκτης), αλλά και curator!!!

4. ΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ MEDIA ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΑ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΙΣΧΥΡΑ, ΤΟ INTERNET ΕΝΙΣΧΥΕΤΑΙ, ΑΛΛΑ ΑΡΓΑ. Μοιραίο λάθος. Ακόμα και αν το Internet συγκεντρώνει 5% ισχύ (μετρώντας την με ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια), αυτό το 5% είναι καθοριστικό. Ο online+mobile κόσμος είναι πολύ δυναμικός και επιπλέον: αποτελεί τη Μήτρα της Επικοινωνίας και την Πρώτη Πύλη της ενημέρωσης. Αυτό το 5% έχει γίνει πλέον η θεμέλια πλευρά της Ενημέρωσης και της Επικοινωνίας.

5. ΔΙΝΩ ΜΟΝΟ ΤΟ 2% ΤΟΥ BUDGET ΜΟΥ ΓΙΑ DIGITAL ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Ακόμα και αν δεχθούμε ότι είναι εύλογο το 2%, υπάρχουν 5 λόγοι για τους οποίους το χτίσιμο της επικοινωνίας σας ξεκινά από αυτό το 2%. Είναι, πλέον, Μήτρα και Κύρια Πύλη. Οριστικά και αμετάκλητα...

6. ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΩ WEB STRATEGY, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΟ DIGITAL STRATEGY. Το digital περιλαμβάνει, εκτός από το online, και την πλατφόρμα του κινητού τηλεφώνου. Προσοχή! Σε πολλές καμπάνιες, το mobile είναι εξαιρετικά προνομιούχο, για τον απλούστατο λόγο ότι το κινητό, είναι πολύ πιο διαδεδομένο.

7. ΕΧΩ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΜΟΝΤΕΡΝΟ SITE ΚΑΙ ΕΝΑ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ. Δεν αρκούν... Η Digital Strategy πρέπει να λάβει υπόψη της ότι τα asset σας στον Online+Mobile κόσμο διαμορφώνονται:

-από το google search που σας αφορά

-από την παρουσία σας (ίσως χωρίς τη συμμετοχή σας) στα social media

-από το online word of mouth.

8. ΠΑΝΤΑ ΕΓΡΑΦΑ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ. Πότε είχατε κερδίσει τέτοιες κριτικές; Το 1995; Το 2003; Από τότε ήλθαν τα πάνω-κάτω... Οι αποδέκτες των κειμένων σας, έχουν αλλάξει ριζικά συνήθειες. Γιατί:

-βλέπουν πολύ περισσότερο τηλεόραση, κάνοντας συνεχώς zapping,

-σερφάρουν πάρα πολλές ώρες στο Internet,

-ειδικά οι νεότεροι, ζουν με τη «φιλοσοφία» του sms.

9. EXΩ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ. Φύγαμε από την Κοινωνία της Γνώσης και είμαστε στην Κοινωνία του search... Σκεφθείτε το και πάρετε θέσεις.

10. ΕΓΩ ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΜΟΥ, ΔΙΝΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ DIGITAL STRATEGY. Για ξανασκεφθείτε το... Σήμερα, η επιτυχία δεν είναι να ελέγχετε την εικόνα σας. Το στοίχημα είναι να είστε interactive, να επικοινωνούν μαζί σας άνθρωποι που θεωρούν ότι αξίζει (ομοϊδεάτες σας, πελάτες, stakeholders, συμφοιτητές, ακαδημαϊκοί, κλπ). Το Web 2.0 σας εξαναγκάζει να προχωρήσετε προς τη δικτύωση, το διάλογο, την αλληλεπίδραση, την αμφίδρομη επικοινωνία. Ο μονόλογος και η top-down λογική, έχουν ολοένα και μικρότερη απήχηση και Value for Money.

11. ΕΧΩ ΕΚΝΕΥΡΙΣΤΕΙ, ΓΙΑΤΙ Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΧΕΙ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ, ΠΕΡΑ-ΔΩΘΕ... Πάρτε το αποφαση ότι δεν υπάρχει plug and play πακέτο στο Digital Strategy... Είναι απολύτως αναγκαίοι οι πειραματισμοί, οι διορθώσεις, το «ροντάρισμα». Δεν υπάρχουν προκάτ μοντέλα. Το trial and error είναι μονόδρομος..

12. ΠΕΡΙΜΕΝΑ ΝΑ ΕΧΩ ΣΕ ΔΥΟ ΜΗΝΕΣ ΤΟ SITE ΚΑΙ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ. Συνειδητοποιείστε ότι η υλοποίηση της digital strategy θέλει υπομονή και σχέδιο, σχέδιο και υπομονή. Είναι δυνατόν να έχετε σε δύο μήνες την έναρξη λειτουργίας του νέου web 2.0 site, αλλά η πλήρης απογείωσή του θα γίνει μετά 8-12 μήνες, με τα YouTube, Facebook, SEO κλπ. Ο χρόνος αυτός, πάνω απ’ όλα, χρειάζεται ώστε και εσείς να γίνεται ένα με την Περιπέτεια, το project που είναι το κύριο «γήπεδο» για την εικόνα σας.


13. ΤΟ ΑΝΕΘΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑ ΚΑΙ ΑΦΙΕΡΩΣΑ ΥΨΗΛΟ BUDGET. Πολύ καλή ιδέα να χρησιμοποιήσετε εξειδικευμένο και έμπειρο σύστημα, κατά προτίμηση οργανωμένη εταιρεία. Αλλά δεν αρκεί... Βεβαιωθείτε, πάντως, ότι θα βάλει και αγάπη, φροντίδα. Το digital strategy δεν είναι ένα έργο υψηλού budget, αλλά μια περιπέτεια, που θα πάει καλά, αν επενδύσετε και λίγο από ψυχή...

*η φωτο είναι από το flickr*

2 comments:

ανεστης said...

Πολύ καλά τα λες Στάθη αλλά εδώ ακόμα γίνονται σεμινάρια για marketing και pr. Και ακόμα να τα μάθουμε. Ποιός θα πείσει για όλα αυτά και σε ποιό management θα απευθυνθεί;

modus vivendi said...

Πιστεύω ότι οι επιχειρήσεις, επάνω στην αναταραχή και την μανία για άμεσα κέρδη και όχι μακροπρόθεσμα οφέλη, παραλείπουν την ψηφιακή πλευρά της εμπορικής επικοινωνίας. Μια άλλη επίσης ερμηνεία, είναι η επανάπαυση που επέρχεται από μια πετυχημένη , κάπου κάποτε, συνταγή -ίσως και κλεμμένη-. Συνολικά παρατηρείται άγνοια για το τεράστιο πεδίο δράσης και την δυναμική που προσφέρει το web 2.0. Μπορεί σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις να έχουν παρουσία στο διαδίκτυο με ένα απλό ιστότοπο αλλά μέχρι εκεί.. Το πώς σε εμφανίζει ο google και περί δυναμικής του Search Engine Optimization ούτε λόγος…