Friday, November 14, 2008

Μετρήσεις επισκεψιμότητας στο Internet και η καθυστερημένη «θεοποίηση» της Alexa

H ανάπτυξη του internet ως Μέσου στην Ελλάδα, περνά χωρίς αμφιβολία μέσα από την διαθεσιμότητα (επαρκώς) αντικειμενικών στοιχείων για την επισκεψιμότητα σε portals, sites, blogs, κλπ… Επειδή έχουν πέσει κατ’ επανάληψη στην αντίληψή μου «μετρήσεις» που είναι ολοφάνερα ατεκμηρίωτες, απευθύνθηκα σε professionals που έχουν εμπειρία και μπορούν να μας δώσουν τα «φώτα» τους…

«Αυτό το ζήτημα απασχολεί όλη την αγορά της διαφήμισης παγκοσμίως», σημειώνει ο κ. Πέτρος Ζιώγας. «Το πρόβλημα είναι ότι όλες οι λύσεις που υπάρχουν στηρίζονται σε παραδοχές αντίστοιχες με αυτές που γίνονται από το Alexa. Δηλαδή, στηρίζονται σε χρήστες που δέχονται να εγκαταστήσουν κάτι στον browser τους ή κάποιες άλλες λύσεις στηρίζονται στην συνεργασία των sites και των ISPs.

»Όπως και να έχει, αν μιλάμε για ελληνικά sites και για sites με κίνηση μικρότερη των 100.000 επισκέψεων το μήνα, τα αποτελέσματα είναι αμφησβητίσιμα και σχετικά εύκολο να τροποποιηθούν με δόλο».

Η κυριότερη και σοβαρότερη προσπάθεια προέρχεται το Compete, η οποία θεωρητικά χρησιμοποιεί data από διάφορες πηγές. Και πάλι, όμως, έχω δει ότι σε ελληνικά sites τα αποτελέσματα είναι μερικές φορές εντελώς λάθος.

«Το θέμα είναι στατιστικό», προσθέτει ο Κ.Λ. «Δεν γίνεται το δείγμα που έχουν από toolbars να είναι αρκετό. Όταν, όμως, ένα site έχει 1.000 άτομα την ημέρα και από αυτούς 20 έχουν την toolbar, το στατιστικό λάθος μπορεί να είναι τεράστιο. Άλλοι 10 να βάλουν την toolbar θα φανεί μία αύξηση 50%. Όταν, όμως, μιλάμε για τεράστια sites, που έχουν 100.000 επισκέψεις τη μέρα, και τα toolbars είναι 2.000 ή 3.000 τότε τα 10 ή 50 πάνω κάτω δεν κάνουν διαφορά».

«Το καλύτερο που έχετε να κάνετε για να βρείτε π.χ., 10 ελληνικά site που έχουν υψηλή επισκεψιμότητα και ασχολούνται με Χ θέμα, είναι το εξής», αναφέρει ένας από τους συνομιλητές μας.

Α. Αν ψάχνετε 10 site, συγκεντρώστε τα 30 sites που πιστεύεται ότι ανταποκρίνονται στα κριτήρια σας από:
1. τον κατάλογο του in.gr
2. άλλους καταλόγους
3. τα 200 πρώτα site της Alexa
4. το Google
5. την εμπειρία, ρωτώντας κάποιον που είναι στην αγορά.

B. Για αυτά τα 30 μαζέψτε ότι στοιχεία μπορείτε από:
1. τις ίδιες τις σελίδες
2. το Alexa
3. το Compete

Γ. Βάλτε το προσωπικό σας κριτήριο, ώστε να αποκλείσετε κάποια και να κρατήσετε κάποια άλλα. Ανάλογα με το τι θέλετε θα δείτε ότι κάποια site απλά δεν ταιριάζουν ή δεν είναι αρκετά επαγγελματικά.

Δ. Ζητήστε επίσημα στοιχεία από τα site.

Το Alexa και το Compete μπορεί να μην είναι ακριβή, αλλά είναι ενδεικτικά, προπαντός όταν μιλάμε για site της ίδιας κατηγορίας. Δεν γίνεται, δηλαδή, ένα site να έχει 10.000 επισκέψεις τη μέρα και να έχει Alexa 1.000.000. Αντίστοιχα, ένα site με Alexa 5.000 είναι μεγάλο, αναμφισβήτητα. Συνδυάζοντας όλα τα δεδομένα, τελικά θα φτιάξετε μία λίστα η οποία, όμως, ποτέ δεν μπορεί να είναι απόλυτα ακριβής. Κάποιο μπορεί να σας φύγει, κάποιο μπορεί να μην το έχετε μέσα.

Δεν υπάρχει κάτι πιο εύκολο, συμφωνούν όλοι σχεδόν οι ειδικοί. Δεν είναι όμως τόσο κακά τα πράγματα. Απλά, είναι λίγο χρονοβόρο και χρειάζεται κάποια εμπειρία.

*η φωτο είναι από το flickr*

3 comments:

marayia said...

στατιστικα? ξερουμε πως βγαινουν! βασισεμνα σε τι δειγμα? ειναι αραγε σωστο αρα αντιπροσωπευτικο?
Liakada

Anonymous said...

Το Alexa είναι εντελώς αναξιόπιστο και δε μπορεί και ούτε πρέπει να το χρησιμοποιούμε ούτε καν σαν ένδειξη. Αυτό μπορώ εύκολα να το αποδείξω χρησιμοποιώντας στατιστικά από δείγμα 1000 website.

Αυτό που χρειάζεται είναι ένας οργανισμός πιστοποίησης της "κυκλοφορίας" όπως υπάρχει στα έντυπα μέσα η BPA International και τη ζητάνε και χρησιμοποιούν όσο τίποτα άλλο οι διαφημιστές και οι διαφημιζόμενοι. Πήγαινε να ρωτήσεις εκδοτικές όπως η Option Press πόσο έχουν ωφεληθεί από τη πιστοποίηση της κυκλοφορίας τους!

Και ας αρχίσουμε να ζητάμε να γίνει το ίδιο και online!

Anonymous said...

@Panos Ladas : Θα διαφωνήσω στο ότι το Alexa δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν ένδειξη. Όταν καλούμαστε να αξιολογήσουμε κάτι, ό,τι στοιχεία και αν έχουμε πρέπει να τα λάβουμε υπόψη μας με την ανάλογη βαρύτητα. Το Alexa όταν πρόκειται για μεγάλα site είναι μια καλή ένδειξη. Τουλάχιστον στο να εντοπίσουμε αν ένα site αξίζει να ασχοληθούμε μαζί του ή όχι.

Προς θεού δεν προτείνω να ταξινομούμε sites με βάση το Alexa. Αλλά δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε, θα ήταν το ίδιο λάθος με το να το εμπιστευτούμε τυφλά. Εκτός αν έχετε κάτι άλλο να προτείνετε που δεν το γνωρίζω εγώ και είναι καλύτερη ένδειξη από το Alexa.

Δυστυχώς είναι πολλοί οι λόγοι που δεν είναι εφικτό να δημιουργηθεί ένας οργανισμός πιστοποίησης. Παρότι θα ήταν σαφώς πολύ χρήσιμος. Η Google είμαι σίγουρος ότι σηκώνει το χέρι και φωνάζει "Εγώ κυρία, εγώ!!" σε αυτήν την ανάγκη.

Ποιος θέλει όμως να προσφέρει κάτι τόσο πολύτιμο (στατιστικά στοιχεία και συνήθειες επισκεπτών) σε μία εταιρία; Ήδη πολλοί είναι σκεπτικοί για την υπηρεσία της Google που προσφέρει δωρεάν στατιστικά (Google Analytics). Κατα την γνώμη μου καλά κάνουν. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για στατιστικά από όλα τα sites και να είναι και μονόδρομος για ένα site να τα δώσει. Ανατρίχιασα λίγο μόνο που το σκέφτηκα.