Thursday, June 11, 2009

Δομικά θέματα στον τομέα των δημοσκοπήσεων

Ένας γνωστός δημοσκόπος, σε ανύποπτο χρόνο πριν τις εκλογές, και ένας πολύ γνωστός δημοσκόπος χθες, είπαν σε συζήτηση μεταξύ ολίγων ορισμένα στοιχεία που περιγράφουν το ζήτημα των μετρήσεων, υπό το φως του τι συνέβη στα exit polls. Τι είπαν, μεταξύ των άλλων;

1) Αρκετοί πελάτες των πολιτικών ερευνών πιέζουν για να παίρνουν μετρήσεις σε τιμές που είναι κάτω του κόστους.
2) Ο υπερβολικός –για τα μεγέθη της ελληνικής αγοράς- αριθμός media και ο οξύτατος ανταγωνισμός τους, έχει οδηγήσει σε ζήτηση ερευνών , πέραν των δυνατοτήτων της παραγωγής ερευνών στη χώρα μας.

(Έχουμε φθάσει μέχρι του σημείου, λένε, στα peak της αγοράς να είναι διαθέσιμος μικρότερος αριθμός ερευνητών, από αυτούς που χρειάζονται).

Τα δομικά αυτά γνωρίσματα δεν αφορούν μόνο την αγορά ερευνών, αλλά και τις συγγενείς των media και της επικοινωνίας. Με άλλα λόγια, οι ενδιαφερόμενοι ας αναζητούν τους επαγγελματίες με αρχές, που είναι διατεθειμένοι υπερασπιστούν την ποιότητα της δουλειάς τους.

Ο (και) σύμβουλος του Κ. Καραμανλή, κ. Γιάννης Λούλης, στην ιστοσελιδα του, καθώς και ο καθηγητής στατιστικής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Γιάννης Πανάρετος στον Φοίβο Καρζή, δίνουν διαστάσεις ενός προαναγγελθέντος «ατυχήματος» για τα exit polls. Ο Γ. Λούλης έγραψε για «φιάσκο των δημοσκοπήσεων», ενώ ήδη ο Γιάννης Μαυρής της Public Issue που υπέστη επίθεση (αν και δεν έκανε exit poll), σημείωσε ότι ορισμένες επιθέσεις κατά των μετρήσεων έχουν στόχο τον περιορισμό τους κατά την προεκλογική περίοδο.

Οι ψύχραιμοι γνωρίζουν ότι υπάρχουν ορισμένες εταιρείες μετρήσεων που είναι σοβαρές και, μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της στατιστικής, παρέχουν χρήσιμα στοιχεία. Όσοι, όμως, επιχειρούν να κάνουν τις δημοσκοπήσεις τακτικές πολιτικής διαχείρισης, ενέργειες υποκατάστασης της πολιτικής ανάλυσης ή μεθόδους άντλησης αναθέσεων, δημιουργούν τις προϋποθέσεις συνολικής αμφισβήτησης ενός χρήσιμου εργαλείου.

No comments: