Μου έμεινε βαθιά καρφωμένο στο μυαλό αυτό που είχε πει πριν από 2-3 χρόνια ένα υψηλόβαθμο στέλεχος marketing της ελληνικής Vodafone: «οι Έλληνες έχουμε νοοτροπία έμπορου, δεν έχουμε κουλτούρα παροχής υπηρεσιών». Το πιο εξόφθαλμο παράδειγμα αυτής της κατάστασης είναι ότι οι περισσότεροι Έλληνες (είτε στελέχη πωλήσεων, είτε –δυστυχώς…- και επιχειρηματίες) έχουν ισχυρή ροπή να κάνουν την πώληση και να παίρνουν το χρήμα, χωρίς κανένα ενδιαφέρον για τη συνέχεια της σχέσης με τον πελάτη.
Ένα δεύτερο φαινόμενο που συναντάται στην Ελλάδα είναι το έλλειμμα στελεχών πωλήσεων. Έχει αρκετή σχέση με το πρώτο φαινόμενο, αλλά υπάρχουν και άλλοι λόγοι που πολλά στελέχη της αγοράς προτιμούν να κάνουν άλλη δουλειά ή να διοριστούν στο Δημόσιο, παρά να δώσουν μια ευγενή και προκλητική μάχη για να πουλήσουν σε έναν πελάτη ένα προϊόν ή μια υπηρεσία…
Η νοοτροπία και η κουλτούρα δεν αλλάζουν εύκολα, πολύ περισσότερο, όταν το πολιτικό σύστημα, μαζί με τα media, έχουν περάσει την εντύπωση πως όλοι έχουμε δικαίωμα και δυνατότητα να διοριστούμε στο Δημόσιο. Η κρίση, όμως, πιέζει και όλα δείχνουν ότι θα δημιουργηθεί μια τάση για ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και της αναδιοργάνωσης των υφισταμένων επιχειρήσεων. Το σημαντικότερο ζήτημα δεν είναι να δοθούν επιδοτήσεις, αλλά να δημιουργηθεί κουλτούρα παροχής υπηρεσιών και σεβασμού στον πελάτη. Επί παραδείγματι, αυτό είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα του τουριστικού τομέα της Ελλάδας.
Προς αυτή την κατεύθυνση, αξίζει να διαβάσετε τους πέντε κανόνες-κλειδιά που ξεχωρίζουν τους εμποράκους από τους παρόχους υπηρεσιών, όπως αναπτύσσονται σε αυτή την ανάλυση…
*photo via flickr*
No comments:
Post a Comment