Monday, July 12, 2010
Προς το 2020, 13 τομείς που μπορούν να δώσουν ανάπτυξη και ελπίδα, Μέρος Γ'
Σήμερα δημοσιεύεται το τρίτο και τελευταίο μέρος κάποιων σκέψεων για να εντοπίσουμε προοπτική και θετική σκέψη. Το πρώτο και το δεύτερο μέρος δημοσιεύτηκαν τις προηγούμενες μέρες.
Συνεχίζουμε, λοιπόν:
8. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ενός πολύ σοβαρού καθηγητή Πανεπιστημίου, η μέση ελληνική οικογένεια αφιερώνει τριπλάσια δαπάνη για την εκπαίδευση των παιδιών σε σύγκριση με την αντίστοιχη δαπάνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. (Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα και η Ιαπωνία έχουν ιδιαίτερη προσήλωση στην συγκέντρωση εκπαιδευτικών πτυχίων, πχ Proficiency κλπ) Η πραγματικότητα είναι ότι η χώρα και οι οικογένειες θα συνεχίσουν να πραγματοποιούν υψηλές δαπάνες, καθώς η πραγματοποίηση σπουδών και συγκέντρωση πτυχίων θα αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία αντιμετώπισης της κρίσης στην αγορά εργασίας.
Η ανασύνταξη των μέχρι τώρα επιλογών (πχ. 'σπουδάζω ό,τι μου δίνει σίγουρη δουλειά στο δημόσιο') αποτελεί σημαντική παράμετρο για την αντιμετώπιση της κρίσης, της ανεργίας και του ελλείμματος ανταγωνιστικότητας. Μακροοικονομικά, η τόσο μεγάλη δημόσια και ιδιωτική επένδυση στην εκπαίδευση, μπορεί να δημιουργεί ευκαιρίες εξαγωγής υπηρεσιών (πχ. λειτουργία πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων στην Ελλάδα, όπου θα φοιτούν αλλοδαποί).
Η επανατοποθέτηση του πλαισίου της εκπαίδευσης μπορεί να ενισχυθεί από την ανάδειξη των νέων, που ήδη συζητούν έντονα στα Κοινωνικά Δίκτυα για
• Θέματα ουσίας (συνθήκες λειτουργίας των σχολείων και των πανεπιστημίων)
• Ζητήματα μεθόδων (αξιοποίηση των online συνεργατικών μορφών στην εκπαίδευση)
• Θέματα τεχνικών (e-learning κλπ.)
• Διασύνδεση με την παγκόσμια Κοινότητα των δασκάλων, που αναπτύσσει ένα συνεχή διάλογο
Πρέπει να προστεθεί, επίσης, η ΨΗΦΙΑΚΗ ΜΑΘΗΣΗ. Διαφαίνεται ραγδαία αύξηση του ενδιαφέροντος και υπάρχει κινητικότητα, όχι μόνον από το Υπουργείο αλλά και από πολλούς νέους καθηγητές ή δασκάλους, ιδρύματα ή και εταιρίες που παίρνουν σχετικές πρωτοβουλίες (δεν αναφέρομαι στις επιδοτούμενες δράσεις απλής ψηφιοποίησης του έντυπου βιβλίου... ). Από τις επιλογές που έχουν γίνει σε ορισμένα σχολεία της Αθήνας, γίνεται αντιληπτό ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρξουν σημαντικές επενδύσεις στο χώρο αυτό, ενώ η ζήτηση για e-learning αναμένεται να ενταθεί και λόγω της οικονομικής κρίσης.
9. ΑΓΡΟΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΑ/ ΤΡΟΦΙΜΑ:
Η αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της χώρας, θα περάσει και μέσα από την αναζωογόνηση ενός τμήματος της αγροκτηνοτροφικής παραγωγής και της βιομηχανίας τροφίμων. Η επιτυχία θα εξαρτηθεί από τη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς αγροκτηνοτρόφων και παραγωγών τροφίμων, που θα είναι νέες/νέοι στην ηλικία και δικτυωμένοι. Όσο πιο πολύ ενισχυθούν η ψηφιακή συζήτηση, η online ανταλλαγή εμπειριών και το e-commerce, τόσο πιο πολλοί νέοι θα αποδεχθούν την πρόκληση να επιστρέψουν στην παραγωγή αγροκτηνοτροφικών και τροφίμων.
10. ΟΡΥΚΤΟΣ ΠΛΟΥΤΟΣ:
Για λόγους που είχαν σχέση με την κοινωνική και οικονομική συγκυρία, ένας μεγάλος όγκος του ορυκτού πλούτου είχε θεωρηθεί ότι δεν μπορεί να αξιοποιηθεί. Σύμφωνα με μια εκτίμηση μεταλλειολόγων, η χώρα διαθέτει ένα απόθεμα αξίας της τάξης των 40-50 δις ευρώ. Τα νέα οικονομικά δεδομένα, πιθανόν να οδηγήσουν σε αναθεώρηση των αντιλήψεων για τις δυνατότητες αξιοποίησης αυτού του εθνικού αποθέματος. Η αναθεώρηση μάλλον θα περάσει μέσα από έναν κοινωνικό διάλογο για την επανατοποθέτηση των αντιλήψεων και των θέσεων των τοπικών κοινωνιών. Η έναρξη ενός ψηφιακού διαλόγου θα διευκολύνει την διαμόρφωση ενός πλαισίου για την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου.
11. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ:
Δεν είναι φιλανθρωπία, όπως μπορεί να δει κανείς στην ανάλυση της Wikipedia . Πρόκειται για εγχειρήματα με επιχειρηματική δομή, που δεν έχουν ως στόχο το οικονομικό κέρδος. Δεν αποκλείουν όμως το κέρδος. Η κύρια προτεραιότητα είναι η δημιουργία κοινωνικού κεφαλαίου, η υπηρέτηση ενός κοινωνικού στόχου.
Είναι πολλές δεκάδες χιλιάδες οι Έλληνες (εντός και εκτός Ελλάδος), που έχουν συσσωρεύσει σημαντικά κεφάλαια, ορισμένοι μάλιστα μέσα από τη διαδικασία που συσσώρευσε στη χώρα τα 320 δις του χρέους. Ορισμένοι από αυτούς, είναι πιθανόν να αποδεχθούν και μάλιστα ευχαρίστως να συμβάλουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος, με έναν τρόπο που θα δημιουργήσει επιχειρηματική κουλτούρα, όπου υπάρχει τεράστιο έλλειμμα.
Η έννοια της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, η οποία είναι γνωστή και δημοφιλής στο εξωτερικό, θα μπορούσε να μπει στην agenda του δημόσιου διαλόγου. Ως τώρα απουσιάζει πλήρως...
12. ΕΠΑΝΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑ:
Μια από τις συνθήκες που συνέβαλαν στην έκρηξη των οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων μετά το 1974 ήταν και είναι η εσωστρέφεια, ο περιορισμός εντός του ελληνικού ζωτικού χώρου. Η επανασύνδεση με τη διασπορά είναι από τις πρώτες, απλές κινήσεις που μπορούν να συμβάλουν στην έναρξη της αντιστροφής. Οι ψηφιακές πλατφόρμες είναι πλέον το πιο πρόσφορο κανάλι επανασύνδεσης με έλληνες δεύτερης και τρίτης γενιάς, που ενδιαφέρονται για την Ελλάδα, αλλά είναι πολύ μακριά για να το πραγματοποιήσουν με άλλον, πλην του ψηφιακού τρόπου.
13. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΟΝΙΜΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΥ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ:
Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα ευνοεί τον τελευταίο χρόνο τη διάθεση νέων ανθρώπων να κάνουν καριέρα εκτός της χώρας. Να δούμε τη θετική πλευρά: Όσοι συμπατριώτες μας (έλληνες, αλλά και γόνοι μεταναστών) ακολουθήσουν καριέρα εκτός Ελλάδος, μπορούν να γίνουν πρεσβευτές μιας χώρας που θα δώσει σκληρές μάχες, θα ανακαλύψει βασικές αξίες, θα ανασυντάξει οικονομικές δραστηριότητες και θα ανατάξει την εικόνα της.
Το Word of Mouth των εκτός Ελλάδος συμπατριωτών μας, θα έχει ίσως μεγαλύτερη αξία από αυτήν που είχαν τα εμβάσματα των μεταναστών στη δεκαετία του ' 60 και του ' 70. Η ψηφιακή διασύνδεση μαζί τους μέσα από Κοινότητες, Ομάδες, παρέες, θα συμβάλει στην ενίσχυση συγκεκριμένων στόχων, στη διεύρυνση οριζόντων, στην ανάπτυξη ομάδων υποστηρικτών της Ελλάδας σε πολλά μήκη και πλάτη. Μια ιδέα φαίνεται στο δικτυακό τόπο Argonaftes.
Τα σημειώματα αυτά γράφτηκαν με το σκεπτικό ότι μπορούν να βοηθήσουν, να ανοίξουν κάποιο διάλογο. Να βάλουν ένα λιθαράκι στη σκέψη ότι χρειάζεται κάποιος σχεδιασμός, μια στοιχειώδης έμπνευση. Να ρίξουν την ιδέα ότι όσοι αισθάνονται ότι έχουν ηγετική ευθύνη σε αυτή τη χώρα ή -έστω, σε χαμηλότερο επίπεδο- το 'ελάττωμα' της διερεύνησης, της γνώσης, να τοποθετηθούν, προκειμένου να ενθαρρύνουν κάποιους από τους γύρω μας οι οποίοι αισθάνονται απογοητευμένοι ή απελπισμένοι. Τα παραπάνω δεν έχουν καμία αξία, εάν δεν αποτελέσουν (ακόμα και δια της απορρίψεως), σπινθήρες για ξεπηδήσει κάτι που χτίζει, που βλέπει λίγο πιο μακριά. Γι αυτό οι σκέψεις σας είναι πολύτιμες και οι μόνες που μπορεί να κρατήσουν ζωντανό το διάλογο για να ψάξουμε το εφικτό και το καλύτερο. Έχετε κάποια πρόταση;
photos via flickr
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment